Otwarte oprogramowanie – silnik TSDZ2

Otwarte oprogramowanie

silnik TSDZ2

W tym artykule przeczytacie (po najechaniu kursorem na tytuł, zjedziecie na interesującą Was część artykułu):

Co to jest otwarte oprogramowanie TSDZ2?

TSDZ2 - Flexible OpenSource firmware

Otwarte oprogramowanie TSDZ2 (z ang. TSDZ2 Flexible OpenSource firmware) to oprogramowanie napisane przez wielkiego fanatyka rowerów elektrycznych. Casainho, bo o nim tutaj mowa, pracę nad tym projektem zaczął zapewne dużo wcześniej (znamy to z autopsji w pracy nad komputerem MPe), jednak projekt udostępnił dopiero w marcu 2018 r. Ten otwarty kod, który sam stworzył, daje „drugiego życia” silnikowi TSDZ2. Działanie jego oprogramowania jest porównywalne do świetnej pracy silników, tych dużych marek e-bike. Co warto tutaj podkreślić kod ten jest otwarty i zupełnie darmowy. Obecnie jest on cały czas rozwijany i pracuje nad nim spora grupa osób. Można powiedzieć, że dzięki ich dobrodziejstwu z otwartego oprogramowania korzystają setki, jak nie tysiące użytkowników rowerów elektrycznych. Sami zaliczamy się do tego grona, za co jesteśmy bardzo wdzięczni, zarówno Casainho, jak i jego kontynuatorom. Chylimy czoła 😊.

Cały projekt i strona poświęcona otwartemu oprogramowaniu dostępna tutaj: https://github.com/OpenSource-EBike-firmware/TSDZ2_wiki/wiki

Otwarte oprogramowanie TSDZ2 - fragment kodu na otwartej platformie GitHub
Otwarte oprogramowanie TSDZ2 - fragment kodu na otwartej platformie GitHub

Dlaczego warto przeprogramować silnik TSDZ2?

5 istotnych powodów

Mieliśmy okazje, u TABY NA ROWERZE, testowania działania silnika TSDZ2, z oryginalnym oprogramowaniem. Nie byliśmy usatysfakcjonowani do końca, z działania tego systemu. Więcej na ten temat przeczytacie w POPRZEDNIM ARTYKULE. Teraz natomiast skupimy się, co zmieni się w funkcjonowaniu silnika, po wgraniu otwartego oprogramowania? (Powody tutaj wymienione bazują na naszym doświadczeniu i nie koniecznie muszą być odczuwalne przez inną osobę).

1. Wspomaganie ma większą moc (średnio do ok. 850 W).
2. Moc przekazywana na korby jest bardziej rozumiana przez silnik, przez co jazda staje się bardziej naturalna.
3. Wspomaganie jest dużo bardziej płynne i nie ma się wrażenie, jakby było „szarpane”.
4. Dzięki wgraniu otwartego oprogramowania mamy więcej istotnych i potrzebnych informacji na wyświetlaczu: 
– szacowany zasięg, jaki pozostaje do przejechania, na pozostałej baterii,
– ile watów wkładamy w pedałowanie, a ile daje silnik,
– jaka jest temperatura silnika.
5. Rower powyżej kadencji 90 nadal wspomaga.

Działanie systemu TSDZ2 w oryginalnej wersji było dla nas na tyle nie zadowalające, że pewnie zmontowany na nim e-bike, nie zostałby z nami dłużej. Tak naprawdę podjęliśmy pewne ryzyko, kupując ten silnik. Nie wiedzieliśmy, jak będzie działał ten system po wgraniu otwartego oprogramowania. Ryzyko opłacało się, bo różnica jest gigantyczna.

Czy trudno jest przeprogramować silnik TSDZ2?

Tak naprawdę nie jest trudno. Trzeba jednak poświęcić trochę czasu poświęcić, aby zgłębić się w ten temat. A, że mamy go coraz mniej, to spora część osób, decyduje się na zleceniu tej usługi na zewnątrz. Czasem i słusznie, bo wiadomo – czas to pieniądz. 

Trzeba też zaznaczyć, że strona poświęcona otwartemu oprogramowaniu TSDZ2 jest prowadzona w języku angielskim. Tam znajdują się wszystkie pisemne wskazówki, jak przeprogramować ten silnik. Postanowiliśmy też trochę wspomóc polską wersje językową i pod koniec 2019 roku, na naszym kanale youtube pokazaliśmy cały proces przeprogramowania. Szczegółowiej o tym, w dalszej części artykułu.

Sami również uruchomiliśmy usługę przeprogramowania takiego silnika, szczegóły można znaleźć w naszej ofercie na sklepie:  

Zakup komponentów - polecane źródła 

Uwaga: pojawiają się na rynku nowe wersje silnika TSDZ2 z innym kontrolerem, którego nie da się przeprogramować na otwarte oprogramowanie. To, jaki Ty otrzymasz silnik zamawiając go, np. z Aliexpress to tylko i wyłącznie przypadek losowy. Nie da się tego ustalić na etapie składania zamówienia. My nie bierzemy odpowiedzialności za to, jaki silnik nam doślecie do przeprogramowania i czy będzie go można przeprogramować z uwagi na wersję kontrolera.
Jeżeli silnika nie da się przeprogramować, nie oznacza to, że silnik jest niesprawny. Po prostu będziesz musiał pozostać przy oryginalnym oprogramowaniu i wyświetlaczu.

Jeżeli chodzi o silnik TSDZ2 – my, jako firma Bikel.pl, nie prowadzimy bezpośredniej sprzedaży. Polecamy natomiast poniższe źródła, z których sami kupowaliśmy części (aliexpress). Bardzo korzystna cena, jak na produkcje w Chinach przystało. Co ważne firmy te, mają swoje magazyny w Europie, także bez obaw, czas realizacji jest dużo szybszy, niż wysyłka bezpośrednio z Chin, a i nie ma konieczności zapłaty odprawy celnej. 

Jeżeli chodzi o wyświetlacze, tutaj również korzystaliśmy z aliexpress. Wysyłka ich jest tutaj z Chin, a nie jak w przypadku silników z magazynów w Europie. To jednak nie powinno aż tak przeszkadzać. Silnik dostaniemy w kilka dni i już możemy go zamontować do roweru, testując oryginalne oprogramowanie. W tym czasie spokojnie możemy czekać na wyświetlacz. Będziemy mieli przynajmniej porównanie, jaka jest różnica pomiędzy oryginalnym, a przeprogramowanym silnikiem TSDZ2.  

Wsparcie

Chcieliśmy tutaj również zaznaczyć, że wybierając zakup z poniższego źródła, macie możliwość wsparcia nas finansowo. Wy nie tracicie na tym ani jednej złotówki, my natomiast dostajemy skromny grosz, choćby na prowadzenie tego bloga 😊👍

WAŻNE

  • Koniecznym jest wybranie silnika 48V (różni się ona fizycznie od 36V uzwojeniem silnika).
  • Nie ma znaczenia, jaką moc silnika wybierzecie (to jest kwestia programowa, a po przeprogramowaniu można usawić wg. włąsnego uznania).
  • Licznik, dołączony do zestawu może być obojętnie jaki (trzeba i tak go podmienić na jeden z dwóch podanych poniżej: KT LCD3 lub Bafang 850c).
  • Rekomendujemy zakup silnika z manetką, jednak nie będziemy z niej korzystać (manetka służy raczej jako podtrzymanie prędkości, nie rozpędzania pojazdu). W naszym e-bike cube mogliśmy zamiast manetki, podłączyć czujnik temperatury silnika, a to jest bardzo przydatna sprawa. I tutaj kolejna uwaga – nie można mieć jednocześnie manetki i czujnika temperatury – albo jedno, albo drugie. Silniki bez manetki, nie mają wyprowadzonych przewodów, do których można podłączyć czujnik temperatury.

Silnik TSDZ2

silnikTSDZ2

Wyświetlacz

*Na dzień publikacji tego artukułu tj 19.02.2020 rekomendujemy wybór wyświetlacza KT LCD3. Wersja oprogramowania pod wyświetlacz 850C jest w ciągłym rozwoju i może zawierać błędy.  Sprawa do monitorowania na bieżąco.

Wyświetlacz KT LCD3

Aliexpress

Kolorowy wyświetlacz Bafang 850c

Aliexpress

Jak przeprogramować silnik TSDZ2?

Na naszym kanale youtube przygotowaliśmy dla Was specjalny odcinek, w którym pokazujemy, jak przeprogramować silnik TSDZ2. Poniżej znajdziecie obrazowy opis. Jeżeli, jakiś punkt jest dla Was nie jasny, zajrzyjcie do odcinka na youtube. 

Użyliśmy tutaj wyświetlacza KT LCD3. Przedstawimy wersję z użyciem manetki gazu.

1. Odcinamy przewody od oryginalnego wyświetlacza i KT LCD3. Zostawiamy po ok. 15 cm przewodu.

2. Odcinamy przewody od manetki. Tutaj zostawiamy ok. 5 cm przewodu, aby w razie czego móc do czegoś kiedyś podłączyć.

3. Odizolujemy przewody manetki, głównego przewodu silnika i wyświetlacza KT LCD3 (grube 3-4 cm, cieńkie 5mm).

4. Pobielamy przewody cyną i zakładamy koszulki termokurczliwe.

Tabele z instrukcją, który kolor przewodu połączyć z drugim, znajdziecie poniżej (wersja silnika z manetką ma więcej przewodów do podłączenia, niż silnik bez manetki):

5. Otwieramy wyświetlacz KT LCD3.

6. Złącze programatora (ST-LINK V2 – trzeba wcześniej zakupić) wpinamy do 4. złączy, które są na płytce PCB. Wyprowadzone przewody wpinamy do programatora, a następnie podłączamy do komputera.

8. Włączamy program STVP, konfiguracyjnie przestawiamy go na:

– ST-LINK
– Port: USB
– Programming mode: Swith
– Urządzenie: ST8S105x6

9. Przy podłączonym wyświetlaczu do programatora, przechodzimy na zakładkę: OPTION BYTE i wyłączamy zabezpieczenie przed programowaniem: READ OUT PROTECTION OFF. Klikamy na ikonkę: PROGRAM CURRENT TAB. 

10. Odłączamy programator od komputera i podłączamy ponownie.

11. Wgrywamy właściwe oprogramowanie: wybieramy KT LCD3, klikamy ikonkę: PROGRAM ALL TABS. Na dole ekranu pojawi się małe podsumowanie.

12. Odłączamy wyświetlacz i podłączamy ponownie. Na ekranie KT LCD3 pojawią się symbole, co oznacza, że przeprogramowanie się udało 👍.

13. Przechodzimy do przeprogramowanie silnika TSDZ2. Podłączamy się programatorem (złączki zdjęte z plastikowych obudówek i pozostawione koszulki termokurczliwe: do lewej nóżki na dole podłączamy masę, do prawej SWiM).

14. Podłączamy przewód od wyświetlacza, aby włączyć silnik.

15. Podłączamy zasilanie do baterii.

16. Włączamy wyświetlacz i podłączamy programator (można wspomóc się przedłużaczem).

17. W programie STVP możemy każdą z zakładek zapisać, w celu przywrócenia do oryginalnego stanu (opcjonalnie).

18. W zakładce Program Memory otwieramy okno: TSDZ2v0.19.0.hex – wybieramy PROGRAM ALL TABS i w tym momencie powinno się nam wszystko zapisać. Jeżeli wyskoczy błąd, odłączamy i podłączamy ST-LINK-V2 i ponownie wybieramy PROGRAM ALL TABS. Kolejny komunikat, który wyskoczy ignorujemy.

TSDZ2v0.19.0.hex

19. Zamykamy wyświetlacz z powrotem. Możemy użyć również trochę silikonu, aby go uszczelnić.

20. Proces zakończony – Gratulacje 😊

Dodatkowo przygotowaliśmy dla Was tabele z opisem menu konfiguracyjnego (dostępna w języku polskim):

Pytania

Jeśli chcielibyście się nas poradzić lub macie pytania, co do silnika TSDZ2, zachęcamy do zostawienia komentarzy pod wpisem lub kontaktu za pomocą formularza. Zawsze odpowiadamy i chętnie pomożemy.

Bądźcie również na bieżąco, aby nie omijały Was ciekawe informacja:

Grupa e-Bikel-owcy dla fanów pojazdów elektrycznych

Grupa e-BIKEL-owcy

W grupie wymieniamy się doświadczeniami i uwagami, na temat pojazdów elektrycznych

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *