Kompletowanie części do e-bike

Kompletowanie części do e-bike

Co (i w skrócie po co) było mi potrzebne do zbudowania roweru elektrycznego

Poniżej lista, a w osobnych wpisach postaram się opisywać bardziej szczegółowo wybrane pozycje.

Warsztat:

  1. Multimetr cyfrowy
    Podstawowe narzędzie do monitorowania stanu obwodów elektrycznych i stopnia naładowania akumulatorów – bez niego, jak bez ręki.
  2. Lutownica pistoletowa/transformatorowa
    Do łączenia przewodów i zarabiania grubych, wysokoprądowych złącz.
  3. Stacja lutownicza
    Od samego początku chciałem mieć watomierz (komputer pokładowy) własną zgrzewarkę i tester ogniw li-ion, a w dodatku postanowiłem to zrobić sam, od podstaw. Lutowanie elektroniki zwykłą lutownicą pistoletową to prawdziwa mordęga, dlatego stacja lutownicza to baaaardzo przydatne narzędzie.
  4. Zgrzewarka do ogniw akumulatora
    Oczywiście można zlecić budowę akumulatora osobom trzecim lub choćby kupić zgrzewarkę do ogniw, ale gdzie byłaby ta frajda, że zrobiło się coś własnego szytego na miarę? 😊 Dlatego padło na budowę zgrzewarki do akumulatorów, na bazie ogniw 18650. Bazą zgrzewarki jest transformator ze starej mikrofalówki i mikrokontroler “Arduino nano”.
  5. Stacja do testowania i ładowania/rozładowania ogniw
    Ogniwa litowo jonowe wielkości 18650 to te popularnie używane w laptopach. Nowe są bardzo drogie, ale z różnych źródeł, za mniej niż połowę ceny, można zdobyć takie ogniwa o parametrach nominalnych. Oczywiście nie mamy pewności, że z setki zdobytych ogniw, choćby jedno nie jest popsute, dlatego budowanie akumulatora bez testowania i podzielenia ogniw na równe grupy, to kiepski pomysł.
  6. Zasilacz regulowany
    Podczas pierwszego uruchomienia instalacji istnieje ryzyko, że podłączyliśmy coś nie tak. Podłączając testowo do akumulatora  instalację, która posiada zwarcie, możemy wywołać niezłe fajerwerki. Zasilacz regulowany, z ograniczeniem prądu, może nas ustrzec przed takimi efektami. Dodatkowo przydaje się w szeregu prac, jak choćby modyfikacja napięcia odcięcia w sterowniku silnika.
  7. Wybijaki okrągłe fi 18 i fi 10+ młotek
    Przy składaniu akumulatora musimy odizolować “plusy” ogniw li-ion od taśmy, którą je łączymy poprzez zgrzewanie. Najprościej wybić takie izolatory z tektury wybijakami.
  8. Multi-mini-szlifierka z zestawem końcówek i frezów
    Mnogości zastosowania tego urządzenia w domowym warsztacie nie sposób opisać. Używam głównie do przygotowania ogniw 18650 przed testowaniem i zgrzewaniem (najczęściej posiadają ślady po poprzednich zgrzewach).
  9. Szlifierka oscylacyjna
    Do wykańczania skrzynki na elektronikę wykonanej z laminatu żywicznego.
  10. Komputer PC z oprogramowaniem do modelowania 3D i projektowania elektroniki i obliczeń.
    Najczęściej, zanim coś wykonam, projektuję i optymalizuję wymiary i wygląd w środowisku modelowania trójwymiarowego. Wszystkie obliczenia i sortowanie ogniw na grupy – nic na piechotę – wspomagamy się oprogramowaniem choćby takim, jak arkusz kalkulacyjny.
  11. Drukarka 3D
    Obudowy watomierzy, wsporniki skrzynki – wszystko takie, jak sobie wymarzymy i zaprojektujemy 😀.
  12. Wiertarka z zestawem wierteł
    Wiadomo 😊.
  13. Zaciskarka z zestawem końcówek na przewody.
    Generalnie nie zaleca się łączenia w e-rowerach, np. sterowników z resztą osprzętu za pomocą szybkozłączek. Jednak jeżeli zrobi się to z głową i porządnie to będzie dobrze.
  14. Inne narzędzia takie jak śrubokręty, klucze, nożyki itp…

Części

  1. Rower – baza
    Wg. preferencji użytkownika, z naciskiem na możliwie dużą przestrzeń, w której znajdzie się cała elektronika.
  2. Silnik elektryczny BLDC
    Przekładniowe – lekkie, ale tylko do mocy nominalnych. Bezprzekładniowe dla bezawaryjności i możliwości przewatowania, jednak cięższe od przekładniowych.
  3. Kontroler silnika BLDC
    Sterowanie prędkością obrotową silnika.
  4. Ogniwa Li-ion 18650
    Do budowy akumulatora, umożliwiają zbudowanie źródła zasilania o prawie dowolnym kształcie i parametrach.
  5. BMS (Battery Management System) – sterownik do baterii
    Zabezpieczenie przed nadmiernym naładowaniem i rozładowaniem poszczególnych sekcji baterii.
  6. Ładowarka baterii
  7. Taśma niklowana do zgrzewania ogniw
  8. Koszyki na ogniwa 18650
  9. Przetwornica z ładowarki od smartfona 5V
    Do zasilania Watomierza/komputera pokładowego.
  10.  Gniazdo XLR3pin – uszczelnione
  11. Czujniki temperatury LM35
  12. Termostaty / Wyłączniki termiczne 145stC i 65stC
  13. Koszulki termokurczliwe
  14. Przewody
  15. Peszel/oplot plecionka poliestrowa do przewodów
  16. Złącza
  17. Żywica poliestrowa + mata szklana / lub torba w trójkąt
  18. Złączki na przewody NANIGI

Zapraszamy Was do bycia na bieżąco 😊

Grupa e-Bikel-owcy dla fanów pojazdów elektrycznych

Grupa e-BIKEL-owcy

W grupie wymieniamy się doświadczeniami i uwagami, na temat pojazdów elektrycznych

Komentarze

    1. W jednym rowerze mam NineContinent RH2809 D 7×9 na kasetę, a w pozostałych dwóch przerobiony na zewnetrzny sterownik BionX I generacji.
      Prawda jest taka, że prawie każdy silnik wyciągnie więcej niż ustawa przewiduje. Wszystko zależy od tego jaki sterownik zastosujesz. Jeżeli zastosujesz kontroler 250W to z nawet największego potwora zrobisz ustawowy (tylko po co ładować duży silnik i dać mu tylko 250W?). Z kolei jeżeli do małego silnika dasz mocny sterownik to szybko się przegrzeje. Moje rowerki mają w szczycie 900/1600/3000W, ale mają możliwość zablokowania parametrów do ustawowych poprzez komputer pokładowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *