Co (i w skrócie po co) było mi potrzebne do zbudowania roweru elektrycznego?
Poniżej lista, a w osobnych wpisach postaram się opisywać bardziej szczegółowo wybrane pozycje.
Warsztat:
- Multimetr cyfrowy
Podstawowe narzędzie do monitorowania stanu obwodów elektrycznych i stopnia naładowania akumulatorów – bez niego, jak bez ręki. - Lutownica pistoletowa/transformatorowa
Do łączenia przewodów i zarabiania grubych, wysokoprądowych złącz. - Stacja lutownicza
Od samego początku chciałem mieć watomierz (komputer pokładowy) własną zgrzewarkę i tester ogniw li-ion, a w dodatku postanowiłem to zrobić sam, od podstaw. Lutowanie elektroniki zwykłą lutownicą pistoletową to prawdziwa mordęga, dlatego stacja lutownicza to baaaardzo przydatne narzędzie. - Zgrzewarka do ogniw akumulatora
Oczywiście można zlecić budowę akumulatora osobom trzecim lub choćby kupić zgrzewarkę do ogniw, ale gdzie byłaby ta frajda, że zrobiło się coś własnego szytego na miarę? 😊 Dlatego padło na budowę zgrzewarki do akumulatorów, na bazie ogniw 18650. Bazą zgrzewarki jest transformator ze starej mikrofalówki i mikrokontroler “Arduino nano”. - Stacja do testowania i ładowania/rozładowania ogniw
Ogniwa litowo jonowe wielkości 18650 to te popularnie używane w laptopach. Nowe są bardzo drogie, ale z różnych źródeł, za mniej niż połowę ceny, można zdobyć takie ogniwa o parametrach nominalnych. Oczywiście nie mamy pewności, że z setki zdobytych ogniw, choćby jedno nie jest popsute, dlatego budowanie akumulatora bez testowania i podzielenia ogniw na równe grupy, to kiepski pomysł. - Zasilacz regulowany
Podczas pierwszego uruchomienia instalacji istnieje ryzyko, że podłączyliśmy coś nie tak. Podłączając testowo do akumulatora instalację, która posiada zwarcie, możemy wywołać niezłe fajerwerki. Zasilacz regulowany, z ograniczeniem prądu, może nas ustrzec przed takimi efektami. Dodatkowo przydaje się w szeregu prac, jak choćby modyfikacja napięcia odcięcia w sterowniku silnika. - Wybijaki okrągłe fi 18 i fi 10+ młotek
Przy składaniu akumulatora musimy odizolować “plusy” ogniw li-ion od taśmy, którą je łączymy poprzez zgrzewanie. Najprościej wybić takie izolatory z tektury wybijakami. - Multi-mini-szlifierka z zestawem końcówek i frezów
Mnogości zastosowania tego urządzenia w domowym warsztacie nie sposób opisać. Używam głównie do przygotowania ogniw 18650 przed testowaniem i zgrzewaniem (najczęściej posiadają ślady po poprzednich zgrzewach). - Szlifierka oscylacyjna
Do wykańczania skrzynki na elektronikę wykonanej z laminatu żywicznego. - Komputer PC z oprogramowaniem do modelowania 3D i projektowania elektroniki i obliczeń.
Najczęściej, zanim coś wykonam, projektuję i optymalizuję wymiary i wygląd w środowisku modelowania trójwymiarowego. Wszystkie obliczenia i sortowanie ogniw na grupy – nic na piechotę – wspomagamy się oprogramowaniem choćby takim, jak arkusz kalkulacyjny. - Drukarka 3D
Obudowy watomierzy, wsporniki skrzynki – wszystko takie, jak sobie wymarzymy i zaprojektujemy 😀. - Wiertarka z zestawem wierteł
Wiadomo 😊. - Zaciskarka z zestawem końcówek na przewody.
Generalnie nie zaleca się łączenia w e-rowerach, np. sterowników z resztą osprzętu za pomocą szybkozłączek. Jednak jeżeli zrobi się to z głową i porządnie to będzie dobrze. - Inne narzędzia takie jak śrubokręty, klucze, nożyki itp…
Części
- Rower – baza
Wg. preferencji użytkownika, z naciskiem na możliwie dużą przestrzeń, w której znajdzie się cała elektronika. - Silnik elektryczny BLDC
Przekładniowe – lekkie, ale tylko do mocy nominalnych. Bezprzekładniowe dla bezawaryjności i możliwości przewatowania, jednak cięższe od przekładniowych. - Kontroler silnika BLDC
Sterowanie prędkością obrotową silnika. - Ogniwa Li-ion 18650
Do budowy akumulatora, umożliwiają zbudowanie źródła zasilania o prawie dowolnym kształcie i parametrach. - BMS (Battery Management System) – sterownik do baterii
Zabezpieczenie przed nadmiernym naładowaniem i rozładowaniem poszczególnych sekcji baterii. - Ładowarka baterii
- Taśma niklowana do zgrzewania ogniw
- Koszyki na ogniwa 18650
- Przetwornica z ładowarki od smartfona 5V
Do zasilania Watomierza/komputera pokładowego. - Gniazdo XLR3pin – uszczelnione
- Czujniki temperatury LM35
- Termostaty / Wyłączniki termiczne 145stC i 65stC
- Koszulki termokurczliwe
- Przewody
- Peszel/oplot plecionka poliestrowa do przewodów
- Złącza
- Żywica poliestrowa + mata szklana / lub torba w trójkąt
- Złączki na przewody NANIGI
Zapraszamy Was do bycia na bieżąco 😊
Post Views:
11 057
Czy pochwalisz się kodem do watomierza ? I na jakim wyświetlaczu go zrobiłeś ?
O watomierzu bedzie w swoim czasie, cosik… Wyswietlacz to OLED 128×32
To kiedy będzie o tym watomierzu ? Bo nie mogę się doczekać 😉
pewien zwrot akcji dot. watomierza – juz niedlugo 😉
Jaki konkretnie model silnika masz we wlasnym rowerze? I czy wyciaga on wiecej niż ustawa przewiduje?
W jednym rowerze mam NineContinent RH2809 D 7×9 na kasetę, a w pozostałych dwóch przerobiony na zewnetrzny sterownik BionX I generacji.
Prawda jest taka, że prawie każdy silnik wyciągnie więcej niż ustawa przewiduje. Wszystko zależy od tego jaki sterownik zastosujesz. Jeżeli zastosujesz kontroler 250W to z nawet największego potwora zrobisz ustawowy (tylko po co ładować duży silnik i dać mu tylko 250W?). Z kolei jeżeli do małego silnika dasz mocny sterownik to szybko się przegrzeje. Moje rowerki mają w szczycie 900/1600/3000W, ale mają możliwość zablokowania parametrów do ustawowych poprzez komputer pokładowy.