Czujnik nacisku na pedały do MPe

CZUJNIK NACISKU NA PEDAŁY

DO MPe

Do komputera MPe można dołożyć czujnik nacisku na pedały (suport tensometryczny, z ang. TORQUE SENSOR BOTTOM BRACKET). Dzięki temu możemy do każdego silnika typu HUB i do każdego sterownika dołożyć wspomaganie pedałowania oparte na aktualnie wkładanej mocy przez rowerzystę.

To jedyne takie rozwiązanie, które powstało w Europie, umożliwiające dołożenie takiej funkcjonalności dla rowerów elektrycznych typu „zrób to sam” 🙂. 

W tym artykule znajdziesz (NA SKRÓTY – klikając na poszczególny rozdział, przejdziesz bezpośrednio do danej części):

5 nieocenionych możliwości

czujnika nacisku na pedały w MPe

Kto raz miał możliwość jazdy z suportem tensometrycznym ten wie, jak niesamowite odczucia i frajdę z jazdy może sobie dostarczyć.

Jak czujnik nacisku na pedały działa z komputerem MPe?

MPe zczutuje prędkość obrotową korb i siłę nacisku na pedały jako moc rowerzysty i zamienia je na odpowiednio zwiększoną (jest możliwość regulacji) moc napędu elektrycznego.

  1. Odczucia rowerowe. Odczucia z jazdy przypominają bardziej jazdę na rowerze.
  2. Indywidualny dobór mocy wspomagania (jest możliwość regulacji) zależny od rowerzysty.  To rowerzysta mocą swojego pedałowania ustala moc wspomagania, a tym samym prędkość pojazdu. Nie ma efektu jak w zwykłym PASie, że rower goni do określonej prędkości.
  3. Lepsza kontrola nad rozwijaną prędkością roweru. Rower nigdy nie będzie jechał szybciej niż możemy dopedałować. Zatem nigdy nie dojdzie do sytuacji, w której rower wyprzedzi nasze pedałowanie.
  4. Możliwość ruszania od zera, bez manetki gazu, samym naciskiem na pedał.
  5. Lepsze zdrowie i kondycja. Dzięki czujnikowi, mobilizujemy organizm do wysiłku fizycznego. Oczywiście sami decydujemy o tym, jak duże ma być to zmęczenie. Dzieje się to poprzez wkładaną siłę w pedałowanie lub dobór odpowiedniej mocy wspomagania. Wysiłek może być zróżnicowany: od mocno intensywnego do minimalnego.

UWAGA: mając dołożony suport tensometryczny, można korzystać również z samego czujnika kadencji, potocznie zwanego czujnikiem PAS (z ang. Pedal Assistant Senor). W rowerze, mamy zatem dwa rodzaje rozwiązania wspomagania. Suport eRider T9 sam w sobie posiada PAS z 18-stoma magnesami, nie trzeba go dodatkowo dokładać. W systemie MPe można ustawić kilka stopni wspomagania na czujnik nacisku, a kilka pozostawić korzystających tylko z czujnika kadencji. Użytkownik ma tutaj dowolność wyboru i możliwość zmiany sposobu wspomagania podczas jazdy.

Nasze doświadczenie i odczucia

z suportem tensometrycznym

1. Suport tensometryczny eRider T9, który jest kompatybilny z komputerem MPe, mieliśmy okazję przetestować na zlocie w Żyrardowie, w rowerze Kuby z kanału Elekrto Rider (kontroler BLDC 36v48v 250w 6A).

2. Czujnik nacisku na pedały można spotkać głównie w rowerach fabrycznych z napędem centralnym. Mieliśmy już okazję testować tego typu sprzęt: SHIMANO STEPS E7000 TEST RIDE – KELLYS THEOS 50

3. Inna alternatywa przychodzi tutaj w popularnym na rynku napędzie TSDZ2. Po wgraniu otwartego oprogramowania odczucia na tym wspomaganiu z suportem tensometrycznym bardzo przypominają te z rowerów fabrycznych: 

Co zrobić, żeby móc dołożyć

czujnik nacisku na pedały do roweru elektrycznego?

1. Posiadać silnik w tylnym kole (HUB)
2. Posiadać komputer MPe V6

Płyta główna MPeV6 - obudowa
Płyta główna MPe V6

Dla osoby, które mają wersję płyt głównych MPe V5 będzie również możliwe dołożenie czujnika pedałowania. Trzeba będzie dodać dodatkowe 12V zasilanie. Oczywiście w w naszym sklepie można dokupić osobno samą płytę główną V6. Dla posiadaczy V5, którzy będą chcieli zakupić V6 utworzymy specjalny kod rabatowy. 

Płyta główna MPeV5 dla komputera MPe
Archiwalna płyta główna MPe V5

Więcej o tym przeczytasz w osobnym artykule:

WAŻNE !

  • Płyty główne w naszym sklepie są już dostępne z najnowszym oprogramowaniem (od wersji v6.008), współpracującym z suportem tensometrycznym.
  • Jeżeli właśnie kupujesz komputer MPe (po 6.12.2020 r.), dla płyty głównej masz już wyprowadzone złącza śrubowe (nr 36). Wystarczy się do nich wpiąć przewodami od suportu tensometrycznego (przewód otrzymasz razem z suportem). Wersja płyty głównej: od V6.5
Wersja płyty głównej MPeV6 (V6.5)
Wersja płyty głównej MPeV6 (V6.5)
  • Jeżeli natomiast kupiłeś komputer MPe (przed 6.12.2020 r.) potrzebujesz się przylutować przewodami do płyty głównej MPe. Możesz to wykonać samodzielnie (szczegóły poniżej) lub skorzystać z naszej usługi w sklepie z przylutowaniem potrzebnego przewodu do płyty głównej MPeV6. Wersja płyty głównej: do V6.4 włącznie

3. Jeżeli masz oprogramowanie w wersji v6.007 i niższych, należy je zaktualizować do najnowszej wersji, zaczynającej się od v6.008 (wersja dostępna już na naszym blogu: TUTAJ) Aby to zrobić, niezbędnym jest posiadanie programatora, który można zakupić w naszym sklepie:

Programator uproszczony do aktualizacji oprogramowania
Programator uproszczony
Programator uniwersalny do aktualizacji oprogramowania dla wszystkich komponentów komputera MPe
Programator uniwersalny

Jak przeprogramować swoje oprogramowanie do najnowszej wersji opisujemy tutaj:

4. Zakupić czujnik nacisku na pedały – eRider T9. Na chwilę obecną komputer MPe będzie działał tylko i wyłącznie z tym rodzajem suportu tensometrycznego. Ten suport tensometryczny jest do standardowej mufy suportowej z gwintem BSA. Można kupić na różne szerokości, najczęściej 68mm lub 73mm. Są również inne: 80, 83, 100 i 120mm.

Jego zaletą jest wyprowadzenie przewodu w taki sposób, że nie potrzeba wiercić otworu w ramie roweru. Drugą bardzo ważną jego zaletą jest fakt, że mierzy moment obrotowy na obydwóch korbach, a nie tylko na lewej, jak inne suporty. Trzecią bardzo ważną cechą jest fakt, że suport ten posiada zintegrowany czujnik kadencji z 18-stoma magnesami – czyli jest bardzo dokładny.

Tutaj należy wybrać “pająk” 4-ramienny, z BCD (średnica podziałowa otworów montażowych do zębatek) 104mm. Blaty należy odkręcić od starej korby i przykręcić do “pająka” sprzedawanego z czujnikiem. Są do wyboru dwa pająki 4-ro i 5-cio ramienne. Należy wybierać te 4-ro ramienne z BCD 104mm. (Alternatywnie blaty i śrubki do nich również można dokupić osobno). Do tego 4-ro ramiennego „pająka” można dokręcić od 1 – 3 tarcz zębatych (indywidualnie, w zależności od potrzeby rowerzysty). 

Suport tensometryczny do komputera MPe - eRider T9
Suport tensometryczny do komputera MPe - eRider T9

5. Zakupić inne korby z mocowaniem na kwadrat, gdzie prawa nie ma blatów, np. od napędu: SHIMANO STEPS E6000TSDZ2 lub BAFANG. (Korby od Shimano mają bardzo dobrą ergonomię, według opinii klientów są solidne i do dostania w Polsce za rozsądne pieniądze. Korby od Bafanga wg. mnie są mniej ergonomiczne, ponieważ są bardzo proste i zahacza się o korbę butem w okolicy kostki). Można też wykorzystać korby od zwykłego roweru, tylko trzeba od prawej korby odciąć (np. szlifierką kątową) mocowanie tarcz zębatych. Również korby od napędu CYC X1 PRO gen 2 z czujnikiem nacisku na pedały będą pasowały.

Korby: Shimano Steps E6000, Bafang, TSDZ2 oraz MTB do czujnika nacisku na pedały + komputer MPe
Korby: Shimano Steps E6000, Bafang, TSDZ2 oraz MTB do czujnika nacisku na pedały + komputer MPe

6. Przylutować przewód od suportu tensometrycznego do pól lutowniczych płyty głównej MPeV6.

UWAGA: dotyczy komputerów MPe zakupionych przed 6.12.2020 r. (obecne płyty główne mają już wyprowadzone złącza śrubowe i wystarczy się tylko do nich wpiąć). Należy w tym celu odłączyć wszystkie przewody i wyjąć płytę główną V6 z obudowy. 

Można wysłać do nas płytę główną i przewód do przylutowania. Przewód jest w zestawie przy zakupie czujnika nacisku na pedały (źródło zakupu suportu tensometrycznego podajemy poniżej). Szczegóły wykonania takiej usługi doczytasz w naszym sklepie:

Pola te są oznaczone jako:
12V – zasilanie [najczęściej przewód czerwony]
GND – masa [najczęściej przewód czarny]
PAS – sygnał kadencji / prędkości obrotowej korby [najczęściej przewód zielony]
A3 – sygnał siły nacisku / momentu obrotowego [najczęściej przewód biały]

Miejsca, do których należy przylutować przewody od suportu tensometrycznego
Miejsca, do których należy przylutować przewody od suportu tensometrycznego
Przylutowane przewody od suportu tensometrycznego w płycie głównej MPeV6
Przylutowane przewody od suportu tensometrycznego w płycie głównej MPeV6

7. Opcjonalne aktualizacje:

Obejrzyj odcinek ze szczegółami technicznymi

Obejrzyj odcinek
jak podłączyć czujnik do płyty głównej MPeV6

W tym odcinku omawiam, w jaki sposób podłączyć się do płyty głównej MPeV6 dla tych dwóch wersji:

  • w wersji od V6.5 (dostępne w sprzedaży od grudnia 2020 r.)
  • do wersji V6.4 włącznie (dostępne w sprzedaży do grudnia 2020 r.)

FAQ - najczęstsze pytania /

Suport tensometryczny w instrukcji obsługi komputera MPe

FAQ: polecamy zajrzeć również do artykułu z najczęściej zadawanymi pytaniami:

Rozdziały w instrukcji obsługi o czujniku nacisku na pedały:

1.1.2. Funkcje komputera MPe
2.2.3. Uwagi dotyczące korzystania z funkcji PAS
2.4.6. Czujnik nacisku na pedały / suport tensometryczny do systemu PAS
3.5. Podłączanie suportu tensometrycznego / czujnika nacisku na pedały
8.22. Czujnik nacisku – ADC
8.23. Masa na pedale
9.5. Wspomaganie pedałowania PAS oparte na suporcie tensometrycznym i czujniku kadencji
13.3. FAQ działanie wspomagania PAS

Źródła zakupu komponentów

Czujnik nacisku na pedały eRider T9 (czujnik momentu obrotowego korby). Zawsze polecamy wspierać polską przedsiębiorczość, stąd zachęcamy do zakupu w firmie ERIDER.PL

Zakup korb, gdzie prawa nie ma blatów, np. od TSDZ2.

Oferta pochodzi z Aliexpress, z której my również kupowaliśmy suport i obecnie je testujemy. Chcieliśmy tutaj również zaznaczyć, że wybierając zakup z powyższego źródła, macie możliwość wsparcia nas finansowo (tzw. link afiliacyjny). Wy nie tracicie na tym ani jednej złotówki, my natomiast dostajemy skromny grosz, choćby na prowadzenie tego bloga 😊👍

Bądźcie na bieżąco 😊:

Grupa e-BIKEL-owcy dla fanów pojazdów elektrycznych

Grupa e-BIKEL-owcy

W grupie na facebooku wymieniamy się doświadczeniami i uwagami, na temat pojazdów elektrycznych

Komentarze

  1. Bardzo fajna możliwość zabudowania czójnika nacisku. Będę na bieżąco obserwac dalsze informacje, albo najlepiej krótki filmik żeby zobaczyć jak to wygląda wizualnie przy tylym motorze.
    Po tym chciałbym to zaraz kupić
    Wasz ulubinic z Ravensburga DE.
    Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *