Jest nam niezmiernie miło poinformować Was, że Bikel.pl już wkrótce wypuszcza nową wersję oprogramowania komputera MPe 😊. Nowa wersja MPeV6, bo o niej mowa, jest dużą zmianą, którą ciężko opisać w kilku zdaniach. Do tej pory system cały czas przechodził drobne udoskonalenia. Intensywnie pracujemy nad naszym system MPe, a konsekwencją mnóstwa godzin pracy i testów jest właśnie ta nowa wersja oprogramowania MPeV6.
Jeżeli interesuje Was, jak do tej pory wyglądał proces rozwoju naszego systemu MPe, zajrzyjcie do artykułu poniżej. Opisujemy w nim historie zmian w oprogramowaniu. Tutaj mowa będzie oczywiście o tej starszej wersji oprogramowania MPeV5.
NOWA WERSJA MPeV6
W PORÓWNANIU DO MPeV5
Aby łatwiej było zauważyć zmiany w oprogramowaniu MPeV6 względem MPeV5, przedstawimy je w tabeli porównawczej. Wyróżnimy tutaj 2 główne kategorie:
– zmiany sprzętowe
– oraz zmiany programowe (kliknij TUTAJ, aby przejść do zmian programowych).
Jednocześnie chcemy zaznaczyć, że w poniższych tabelach nie ma wymienionych wszystkich funkcji komputera MPe, a jedynie pokazane są różnice pomiędzy wersjami MPe. Pozostałe funkcje komputera MPe znajdziecie również w tym artykule, na dole strony (kliknij TUTAJ, aby przejść do pozostałych funkcji komputera MPe).
Od kiedy MPeV6 będzie dostępna w sprzedaży nowa wersja oprogramowania?
Planowany czas to połowa maja 2020. Jeżeli chcecie zostać o tym poinformowani, zachęcamy do zapisu do naszego newslettera. Informujemy tylko o najważniejszych wydarzeniach z naszej działalności.
Tutaj możesz zobaczyć szczegóły oferty:
Informacja dla posiadaczy MPeV5
Oprogramowanie od MPeV6 można wgrać do MPeV5. Wszystkie ustawienia spersonalizowane, zostaną przywrócone do domyślnych i należy MPe ustawić na nowo. W osobnym artykule przedstawiamy szczegóły tego procesu:
ZMIANY SPRZĘTOWE
Nowy, duży, kolorowy wyświetlacz MaxiColor 850C
MPeV5
Aby podłączyć duży, kolorowy wyświetlacz MaxiColor 850C (w ofercie od 2020 r.), należy wyprowadzić dwa dodatkowe przewody z płytki elektroniczenej płyty głównej MPeV5. Dodatkowo, dla instalacji powyżej 67V (powyżej 16S li-ion), należy dołożyć dodatkową przetwornicę 12V.
Szczegóły dostępne są w osobnym artykule: DOŁOŻENIE WYŚWIETLACZA MaxiColor 850C do PŁYTY GŁÓWNEJ MPeV5
Nowy MPeV6
Wszystkie przyłącza, potrzebne do podłączenia kolorowego wyświetlacza MaxiColor 850C (w ofercie od 2020 r.), są wyprowadzone na front płyty głównej MPe. Komputer MPe posiada wbudowaną przetwornicę na 12V, co pozwala na podłączenie wyświetlacza w instalacjach do 92V (chwilowo maks. 100V) / do 22S Li-ion.
Nowy wzór płyty głównej
MPeV5
Podłączając odczyt temperatury silnika, który posiada wyprowadzony tylko jeden przewód od czujnika temp., należy dołożyć dodatkowy rezystor 1kOhm na zaciskach przyłączy płyty głównej MPe.
Nowy MPeV6
Podłączając odczyt temperatury silnika, który posiada wyprowadzony tylko jeden przewód od czujnika temp., wystarczy przełączyć mikro-przełącznik, wbudowany w płytę główną MPe.
MPeV5
Podłączając czujnik hamulca sterowany napięciem 12V, należy utworzyć dzielnik napięcia z dwóch rezystorów.
Nowy MPeV6
Podłączając czujnik hamulca sterowany napięciem 12V, wystarczy przełączyć mikro-przełącznik, wbudowany w płytę główną MPe.
MPeV5
Płyta główna posiada wbudowany moduł zegara, do odczytu aktualnej godziny na wyświetlaczu MiniOled
Nowy MPeV6
Płyta główna nie posiada wbudowanego modułu zegara i nie ma możliwości odczytu aktualnej godziny na wyświetlaczu MiniOled. Moduł zegara jest wbudowany w wyświetlacz MaxiColor 850C i w nim można odczytać aktualną godzinę.
MPeV5
Moduł MPeBT z aplikacją na smarfon można podłączyć tylko do złącza na górze płyty głównej MPe.
Nowy MPeV6
Moduł MPeBT z aplikacją na smarfon można podłączyć zarówno do złącz śrubowych na froncie (przewodami), jak i do złącza na górze płyty głównej MPe.
MPeV5
Obudowa płyty głównej w całości wykonana w technologii druku 3D.
Języczki mocujące przewody są częścią obudowy.
Nowy MPeV6
Obudowa płyty głównej wykonana w połowie w technologii druku 3D.
Klapka obudowy wykonana w technologii frezowanego laminatu z nadrukiem informacyjnym.
Języczki mocujące przewody są częścią płytki elektronicznej.
Nowy wzór modułów pomiaru prądu (tzw. PowerPCB)
MPeV5
W ofercie występują trzy rodzaje modułów: 60A, 90A, 180A, w różnych cenach. Wszystkie moduły posiadają złącza XT60 lub XT90 przylutowane do przewodów silikonowych.
Nowy MPeV6
W ofercie występują dwa rodzaje modułów: 90A i 180A w jednej, niższej cenie. Oba moduły posiadają złącza XT90 przylutowane bezpośrednio do płytki elektronicznej, co pozwoliło na zmniejszenie rozmiarów modułu.
Moduły pomiaru prądu są zamienne pomiędzy wersjami V5 i V6.
Oznacza to, że moduły z wersji V5 będą pasowały do wersji V6 i odwrotnie.
ZMIANY PROGRAMOWE
Tempomat
MPeV5
Uproszczony tempomat
Nowy MPeV6
Inteligentny tempomat.
MPeV5
Tempomat utrzymuje mniej więcej zadaną prędkość tylko w sterownikach blokowych i sinusach, ale nie wektorowych.
Nowy MPeV6
Tempomat utrzymuje zadaną prędkość, nawet w sterownikach wektorowych typu Sabvoton.
MPeV5
MPe blokuje sygnał manetki w jednym położeniu, co, przy różnym ukształtowanie terenu, wpływa na zmianę prędkości.
Nowy MPeV6
MPe steruje mocą i zwiększa ją lub zmniejsza, aby utrzymać zadaną prędkość.
MPeV5
Tempomat załącza się poprzez unieruchomienie manetki gazu w jednym położeniu, przez pewien czas (2-3s).
Nowy MPeV6
Tempomat załącza się przytrzymaniem dolnego przycisku przez 1s.
Wspomaganie pedałowania pas
MPeV5
Zdarzają się konstrukcje pojazdów, w których bardzo trudno wyeliminować falowanie mocy podczas przyspieszania.
Nowy MPeV6
Optymalizacja i zwiększenie płynnośći wspomagania pedałowania PAS, nawet w mocnych konstrukcjach.
MPeV5
Wspomaganie PAS jest zawsze aktywne i możliwe tylko na stopniach wspomagania: 1,2,3,4.
Nowy MPeV6
Można aktywować lub deaktywować wspomaganie PAS we wszystkich stopniach wspomagania: 1,2,3,4,5, dla każdego stopnia osobno.
MPeV5
Można ustawić tylko wspólne ograniczenie prędkości dla stopni: 1,2,3 oraz osobne dla stopnia 4.
Nowy MPeV6
Można dowolnie konfigurować ograniczenie prędkości dla każdego stopnia wspomagania z osobna.
MPeV5
Można zadać kadencję startową oraz maksymalną, do której MPe będzie liniowo zwiększał moc, tylko dla wszystkich stopni wspomagania wspólnie.
Nowy MPeV6
Można zadać kadencję startową oraz maksymalną, do której MPe będzie liniowo zwiększał moc, dla każdego stopnia wspomagania z osobna.
MPeV5
Można ustawić minimalną prędkość startową, powyżej, której załączy się wspomaganie PAS, tylko dla wszystkich stopni wspomagania wspólnie.
Nowy MPeV6
Można ustawić minimalną prędkość startową, powyżej, której załączy się wspomaganie PAS, dla każdego stopnia wspomagania z osobna.
MPeV5
Brak takiej funkcjonalności.
Nowy MPeV6
Dodanie opcji zwiększonej mocy startowej, tzw. PAS BOOST. Przy ruszaniu z miejsca daje nam to dowolnie mocne wspomaganie przez określony czas, dla każdego stopnia wspomagania z osobna.
MPeV5
Brak takiej funkcjonalności.
Nowy MPeV6
Dodanie opcji zwiększonej mocy wznowienia pedałowania, tzw. PAS BOOST. Przy ponownym rozpoczęciu pedałowania daje nam to dowolnie mocne wspomaganie przez określony czas, dla każdego stopnia wspomagania z osobna.
Tryb zablokowany (250W/25km/h)
oraz tryb odblokowany (bez ograniczeń)
MPeV5
Po aktywacji trybu zablokowanego, jedynie znikają stopnie 4 i 5. Wymaga to, aby stopnie wspomagania: 1,2,3, były ustawione w ramach mocy i prędkości legalnych. Przykładowo: moc wspomagania stopnia 1, ustawiona na 350W i 30km/h, po aktywacji trybu zablokowanego, zostaje bez zmian. Tak naprawdę nie jest ona legalna.
Nowy MPeV6
Załączenie trybu zablokowanego nie ogranicza ilości stopni wspomagania, tylko nadpisuje wartości mocy i ograniczenia prędkości do 250W/25km/h. Przykładowo: moc wspomagania stopnia 1 ustawiona na 350W i 30km/h, po aktywacji trybu zablokowanego, zostanie okrojona do 250W i 25km/h.
Poruszanie się po wyświetlaczu MiniOled
MPeV5
Przytrzymanie przycisku na głównym ekranie zmienia stopień wspomagania.
Nowy MPeV6
Pojedyncze kliknięcie przycisku na głównym ekranie zmienia stopień wspomagania.
MPeV5
Pojedyncze kliknięcie jednego przycisku zmienia ekran. Pojawia się kolejny lub poprzedni ekran ze statystykami.
Nowy MPeV6
Pojedyncze kliknięcie, dwóch przycisków jednocześnie, włącza ekrany statystyk. Następnie, pojedyncze kliknięcie jednego przycisku zmienia na kolejny lub poprzedni ekran statystyk.
MPeV5
Kratka wokół stopnia wspomagania pojawia się w trybie odblokowanym.
Nowy MPeV6
Kratka wokół stopnia wspomagania pojawia się w trybie zablokowanym – cel: poprawa czytelności.
MPeV5
Na ekranie zegara, wciśnięty i przytrzymany górny przycisk, wywołuje ekran konfiguracji.
Nowy MPeV6
Dwusekundowe wciśnięcie i przytrzymanie górnego i dolnego przycisku jednocześnie, wywołuje ekran konfiguracji. (Brak ekranu zegara).
Ekran startowy MiniOled
MPeV5
Napis na wyświetlaczu, po włączeniu komputera MPe: bikel.pl
Nowy MPeV6
Napis na wyświetlaczu, po włączeniu komputera MPe: ebikecomputer.com
Parametry konfiguracyjne
MPeV5
Nieposortowane numerycznie parametry konfiguracyjne (powodem było zachowanie zgodności z poprzednimi wersjami oprogramowania).
Nowy MPeV6
Posortowane numerycznie parametry konfiguracyjne (po aktualizacji z V5 do V6 należy skonfigurować spersonalizowane parametry od nowa).
MPeV5
Mała przejrzystość.
Nowy MPeV6
Większa przejrzystość.
MPeV5
Średnia ilość możliwości konfiguracyjnych – ok. 50 ustawień.
Nowy MPeV6
Duża ilość możliwości konfiguracyjnych – ok. 100 ustawień.
Rodzaj baterii, zasilającej pojazd
MPeV5
Obsługiwane tylko baterie Li-ion / Li-Po.
Nowy MPeV6
Można użyć MPe z bateriami LiFePO, Li-ion, Li-Po, ołowiowymi i jakimikolwiek innymi.
Manetka gazu
MPeV5
Brak takiej funkcjonalności.
Nowy MPeV6
Można ustawić różną szybkość reakcji manetki, dla różnych stopni wspomagania / soft start.
MPeV5
Brak takiej funkcjonalności.
Nowy MPeV6
Można ustawić, aby na danym stopniu wspomagania manetka nie dała więcej niż np.1000W. Moc ustawiana jest dowolnie, dla każdego stopnia wspomagania z osobna.
Wskaźnik naładowania baterii
MPeV5
Wskazanie baterii aktualizuje się po częściowym doładowaniu, tylko wtedy, gdy MPe był włączony podczas ładowania. Przy wyłączonym Mpe, automatyczny reset wskaźnika, następuje tylko przy naładowaniu do 100%.
Nowy MPeV6
Wskazanie baterii zaktualizuje się również po częsciowym doładowaniu. Aktualizacja wskazania następuje nawet wtedy, gdy MPe był wyłączony podczas ładowania.
Symbole ostrzegawcze na wyświetlaczu MiniOled
MPeV5
Symbol * oznacza wciśnięty hamulec lub tempomat.
Nowy MPeV6
Symbol * oznacza wciśnięty hamulec.
MPeV5
Symbol * oznacza wciśnięty hamulec lub tempomat.
Nowy MPeV6
Symbol ^ oznacza załączony tempomat.
MPeV5
Brak sygnalizacji, że MPe z jakiegoś powodu nie zezwala na jazdę.
Nowy MPeV6
Symbol ! oznacza, że MPe z jakiegoś powodu nie zezwala na jazdę.
Odczyt prądu / czujnik prądu
MPeV5
Brak takiej funkcjonalności.
Nowy MPeV6
Zabezpieczenie przed fałszywymi odczytami z uszkodzonego czujnika prądu.
MPeV5
Zapamiętany prąd maksymalny jest odczytywany jako szczytowy, występujący w instalacji przez ułamek sekundy. Powoduje to czasami, np. odczyt prądu maksymalnego 60A, przy sterowniku ustawionym na 40A.
Nowy MPeV6
Zapamiętany prąd maksymalny jest odczytywany jako bardziej uśredniony w czasie. Jest on przez to bardziej zbliżony do maksymalnych nastawów użytego sterownika.
Funkcje już nie wspierane w nowej wersji
MPeV5
Wskazania aktualnej godziny.
Nowy MPeV6
Brak (na potrzeby pozyskania pamięci dla bardziej potrzebnych funkcji).
MPeV5
Sprawdzanie czujnika hamulca przy starcie pojazdu (symbol *).
Nowy MPeV6
Brak (na potrzeby pozyskania pamięci dla bardziej potrzebnych funkcji).
POZOSTAŁE FUNKCJE KOMPUTERA MPe
Oczywiście pozostałe funkcje, znane z wersji V5, pozostają nadal w wersji V6. Są to:
- Wyświetlacz MiniOled nadal w ofercie.
- Możliwe działanie komputera MPe bez wyświetlacza – tylko za pomocą modułu MPeBT do połączenia ze smartfonem.
- Współpraca z aplikacjami na Android MPeBT oraz MPeV6 SET.
- Szacowanie dystansu do przejechania na pozostałej baterii.
- Możliwe odcięcie napędu poniżej dolnego napięcia baterii.
- Możliwe odcięcie napędu po przekroczeniu temperatury T1 lub T2.
- Możliwa regulacja napięć manetki.
- Możliwa blokada manetki po hamulcu na postoju.
- Konfigurowalne ograniczanie procentowe mocy manetki dla wszystkich stopni wspomagania oddzielnie.
- Konfigurowalny stopień przełożenia napędu dla silników centralnych (mid-drive).
- Konfigurowalna ilość magnesów PAS.
- Konfigurowalna moc wspomagania PAS dla wszystkich stopni wspomagania oddzielnie.
- Zliczanie Ilości cykli ładowania.
- Wskazanie aktualnej prędkości w km/h lub milach.
- Wskazanie i zapamiętanie maksymalnej prędkości dla dystansu dziennego.
- Wskazanie i zapamiętanie średniej prędkości dla dystansu dziennego.
- Wskazanie i zapamiętanie czasu w ruchu dla dystansu dziennego.
- Wskazanie i zapamiętanie dystansu całkowitego.
- Wskazanie i zapamiętanie dystansu dziennego.
- Wskazanie mocy chwilowej (aktualnej).
- Wskazanie i zapamiętanie mocy maksymalnej.
- Wskazanie prądu chwilowego (aktualnego).
- Wskazanie i zapamiętanie prądu maksymalnego.
- Wskazanie napięcia baterii.
- Wskazanie % naładowania baterii.
- Wskazanie zużycia energii.
- Odczyt i wskazanie dwóch temperatur w C (Celsjusza) lub F (Fahrenheita)
Pytania / Sugesie
Zachęcamy do komentarzy pod artykułem. Jesteśmy ciekawi Waszej opinii. Oczywiście, jeżeli nasuwają się Wam pomysły na udoskonalenie systemu MPe, jesteśmy zawsze otwarci. Skontaktujcie się z nami, za pomocą FORMULARZA, umieszczonego na tym blogu.
I bądźcie z nami na bieżąco 😎
Grupa e-BIKEL-owcy
W grupie wymieniamy się doświadczeniami i uwagami na temat pojazdów elektrycznych
dodajcie jakieś opcje wyświetlania prędkości do 850c … tak jak jat w wersji na telefon – analogowe wskaźniki
W wyświetlaczu są tylko cyfry.
Hej,
po zimowej przerwie (przedłużonej wirusami) z wielką radością zapoznałem się z cechami nowej wersji MPe. W mojej ocenie zmiany są bardzo dobrze przemyślane, dodane są funkcje, których troszkę brakowało w i tak już świetnym MPe5, który miałem przyjemność zamontować i testować w trójkołowcu z napędem elektrycznym, który skonstruowałem dla córki. Obecnie wracam do zakończenia budowy (uzupełniam trochę detali mechanicznych i dekoracyjnych) i gdy tylko słonko mocniej zaświeci i zostanie zniesiony idiotyczny zakaz wstępu do lasów i rekreacyjnej jazdy rowerem (notabene bezprawny), zaczniemy wspólnie śmigać tu i tam.
Bardzo ciekaw jestem nowego wyświetlacza i funkcjonowania oprogramowania wersji MPe6!
I coś bardzo ważnego dla niezdecydowanych!!! Marek bardzo chętnie telefonicznie i mailowo, rzeczowo i z zaangażowaniem pomaga w instalacji i ustawieniu parametrów swojej konstrukcji.
Taki fachowy i zaangażowany suport rzadko można spotkać, więc spokojnie możecie mieć pewność, że gdy coś Wam nie zadziała od razu, to nie zostaniecie bez pomocy. Polecam!
Trzymam kciuki za rozwój i powodzenie MPe – naprawdę BARDZO DOBREJ inżyniersko, software’owo i funkcjonalnie, a co najważniejsze tak bardzo potrzebnej e-bikerom konstrukcji!!!
Pozdrawiam Marku!
Dzięki Krzysiek za tak miłe słowa. Bardzo nam miło :). Zgadza się, nowa wersja oprogramowania to bardzo duża zmiana i spor rozwój w naszym projekcie. Jesteśmy obecnie w fazie testów na różnego rodzaju e-bikes. Zarówno te „słabsze” maszyny (z napędem poniżej 1 KW czy 2,5 KW), ale również mocne konstrukcje (napęd 11KW). Wszystko działa bardzo dobrze. Jest bardzo dużo parametrów nowych, które trzeba porządnie przetestować.
Życzymy Ci cierpliwości w czekaniu zarówno na nowe oprogramowanie, jak i zniesienie ograniczeń w związku z panującą sytuacją. My jesteśmy dobrej myśli, że nadejdą fajne czasy. Pozdrawiamy 🙂
Cześć Marku i Aniu trzymam kciuki za wami jesteście super ekipa, projekt v5 jest w użytkowaniu super, a po v6 widać że jest już mega . Ja już się zapisuję się w kolejce Tomasz .
Cześć Tomek. Super, ha, będzie Pan zadowolony ;). Dzięki za miły komentarz. Pozdrawiamy