W tym artykule znajdziecie odpowiedź na najczęściej zadawane pytania, które pojawiają się:
- podczas zakupu zestawu MPe,
- przy instalacji systemu MPe w pojeździe,
- a także podczas jego użytkowania.
Zebraliśmy je wszystkie w jednym miejscu, tak aby z jednej strony zaspokoić Waszą ciekawość, poszerzyć wiedzę na temat produktu, a przede wszystkim „od ręki” pomóc Wam w rozwiązaniu napotkanego problemu.
Aby łatwiej było znaleźć Wam szukane zagadnienie, podzieliliśmy pytania na kilka działów (kliknięcie w dany dział, bezpośrednio Was do niego przeniesie).
Działy z pytaniami do komputera MPe
Czy MPe będzie pasował do mojego pojazdu?
Komputer MPe dedykowany jest głównie dla pojazdów budowanych od podstaw i pasuje do wszystkich sterowników, które mają wejście na manetkę gazu, a ich napięcie zasilania jest mniejsze niż 100V. Jeżeli masz wątpliwości, czy komputer MPe będzie pasował do Twojego pojazdu, możesz skontaktować się z nami telefonicznie lub poprzez formularz kontaktowy. Zawsze staramy się pomóc naszym klientom.
Podłączenie komputera MPe do pojazdu
i pierwsze uruchomienie
Najprawdopodobniej nie została przeprowadzona do końca procedura pierwszego uruchomienia zgodnie z instrukcją obsługi. Objawy takie występują, gdy np. odczyt prądu generuje prąd na minus, czyli kierunek działania czujnika prądu jest niewłaściwy (parametr nr 6). Również podobne objawy są skutkiem niepoprawnie ustawionych napięć manetki (parametry 13-18), niepoprawnego progu odcięcia rozładowanej baterii (parametr nr 3) lub niepoprawny odczyt temperatury, który wychodzi poza zakres odcięcia napędu. Należy zastosować się do zaleceń z działu instrukcji „Pierwsze uruchomienie”.
Wskaźnik naładowania opiera swoje działanie na ustawieniach, które wprowadziliśmy, czyli pojemność baterii w amperogodzinach [Ah] oraz w watogodzinach [Wh], napięcie odcięcia napędu i napięcie pełnej baterii. Są to pierwsze cztery parametry konfiguracyjne, które muszą być prawidłowo ustawione. Przy pierwszej instalacji nawet tuż po ustawieniu tych parametrów, może występować rozbieżność pomiędzy wskazaniem poziomu naładowania baterii, a faktycznym poziomem naładowania baterii. Jest to normalne i wyrówna się to samoistnie, gdy pierwszy raz naładujemy baterię do 100% i MPe to wykryje.
Możemy to też zrobić ręcznie.
Dla wyświetlacza MiniOled: na ekranie 4, gdzie mamy takie etykiety, jak IM, WU, WK i AU przytrzymujemy dolny przycisk przez 2 sekundy, wówczas wartość AU i WU się zaktualizują do mniej więcej aktualnego poziomu naładowania baterii.
Dla wyświetlacza MaxiColor 850C: wchodzimy w ekran statystyk, przytrzymując plus i minus jednocześnie, a następnie, gdy już jesteśmy na tym ekranie statystyk, przytrzymujemy włącznik i plus przez 2 s, wówczas wartości rozładownia akumulatora nam się odświeżą.
Działanie wspomagania PAS
Tak, komputer MPe umożliwia dołożenie wspomagania PAS dla wszystkich sterowników dostępnych na rynku, które mają wejście na manetkę gazu. Nawet dla tych sterowników, które fabrycznie tego nie umożliwiają.
Wspomaganie z użyciem tylko czujnika kadencji jest mniej wymagające od rowerzysty. Ustawiając
odpowiednio wysoki stopień wspomagania można jeździć na rowerze z praktycznie zerowym
wysiłkiem. Gdy wspomaganie oparte jest o czujnik nacisku na pedały, to zawsze musimy choćby
minimalnie wkładać siłę w pedałowanie.
Korzystając tylko z czujnika kadencji, napęd roweru dąży do osiągnięcia konkretnej prędkości i
konkretnej mocy przypisanych do danego stopnia wspomagania. W momencie, gdy system wykrywa
obrót korb załącza się napęd i wspomaga nas nawet wtedy, gdy nie mamy naprężonego łańcucha.
Wystarczy, że będziemy kręcić korbą „w powietrzu”, bez wyraźnego nacisku na pedały. Jadąc za
kimś ciężko utrzymać pożądaną prędkość i albo zbliżamy się do poprzedzającego nas rowerzysty,
albo zostajemy w tyle. Często dochodzi do sytuacji, w której musimy użyć hamulec, zwiększyć lub
zmniejszyć stopień wspomagania lub musimy całkiem przestać pedałować. Również często rower
wyprzedza nasze aktualne przełożenie na przerzutce i kręcimy nogami „w powietrzu”.
Korzystając z suportu tensometrycznego w połączeniu z czujnikiem kadencji mamy możliwość
pomiaru mocy rowerzysty. Dzięki temu system lepiej rozumie intencje rowerzysty. Gdy rowerzysta
pedałuje mocniej i szybciej, to napęd roweru wspomaga również mocniej. Gdy wysiłek wkładany w
pedałowanie zmniejsza się ,to napęd również zmniejsza moc wspomagania. Dzięki temu, zmieniając
sposób pedałowania, wpływamy na zachowanie się napędu. Jazda na rowerze staje się bardziej
naturalna, bardzo zbliżona do jazdy na rowerze zwykłym, nieelektrycznym – po prostu mniej się
męczymy. Jadąc za kimś nie mamy problemu z dostosowaniem prędkości. Jeżeli zbliżamy się
niebezpiecznie do koła poprzednika to po prostu osłabiamy intensywność naszego pedałowania i
zwalniamy. Gdy nasz kompan zaczyna przyspieszać i oddalać się, to wystarczy, że zaczniemy
pedałować mocniej i już mamy tą samą prędkość, co nasz poprzednik. Nigdy nie dojdzie do sytuacji,
w której rower wyprzedzi nasze pedałowanie. Zawsze musimy choćby minimalnie naciskać na
pedały. Gdy nacisku na pedały zabraknie, to moc rowerzysty i napędu spadną do zera, a rower nie
będzie dalej przyspieszał.
Czujnik kadencji (czujnik PAS) może być dowolny, trzyprzewodowy działający przy zasilaniu 5V. Rekomendujemy użycie czujnika z przynajmniej 12-stoma magnesami i więcej. Mniejsza ilość magnesów będzie skutkowała, np. wolniejszym uruchomianiem się systemu PAS lub późniejszym jego wyłączaniem po zaprzestaniu pedałowania.
Zalecamy używać tylko takie czujniki, które nie działają, gdy kręci się korbami do tyłu. Czujniki, które działają również podczas kręcenia korbami do tyłu są niebezpieczne (gdy cofamy rower to korby się kręcą, a MPe może wykryć ten ruch jako impuls do aktywacji systemu wspomagania PAS i rower ruszy do przodu). To, czy czujnik działa podczas kręcenia korbami do tyłu, zależy tylko i wyłącznie od rodzaju zastosowanego czujnika – należy dopytać u sprzedawcy.
Zalecany suport tensometryczny to eRider T9. Jego zaletą jest wyprowadzenie przewodu w taki
sposób, że nie potrzeba wiercić otworu w ramie roweru. Drugą bardzo ważną jego zaletą jest fakt, że
mierzy moment obrotowy na obydwóch korbach, a nie tylko na lewej, jak inne suporty. Trzecią
bardzo ważną cechą jest fakt, że suport ten posiada zintegrowany czujnik kadencji z 18-stoma
magnesami – czyli jest bardzo dokładny.
Nie, nie ma takiej potrzeby. W suporcie tensometrycznym eRider T9 jest wbudowany czujnik
kadencji. W systemie MPe można ustawić kilka stopni wspomagania na czujnik nacisku, a kilka
pozostawić korzystających tylko z czujnika kadencji. Użytkownik ma tutaj dowolność wyboru i
możliwość zmiany sposobu wspomagania podczas jazdy.
Ma to związek z niepoprawnie ustawionym napięciem wejściowym manetki. Najprawdopodobniej jest ono ustawione zbyt nisko i MPe uważa, że cały czas jest zadana minimalnie manetka gazu i dlatego nie uruchamia wspomagania PAS. Ustawia się to w parametrze nr 15, który domyślnie przyjmuje wartość 90. Wartość ta powinna być zaokrąglona do pełnej dziesiątki w górę i większa od minimalnej wartości wchodzącej napięcia manetki gazu do MPe, którą można odczytać na wyświetlaczu.
Przykładowo: jeżeli minimalne napięcie manetki wchodzące do MPe (odczytane na wyświetlaczu MPe) ma wartość 91, to w parametrze nr 14 należy ustawić wartość 100 (zaokrąglona wartość do pełnej dziesiątki w górę).
Przyczyną jest błędnie ustawiona opcja limitu prędkości dla aktywacji PAS BOOST (wspomaganie przy zaczęciu pedałowania, parametry nr 115-119). Tę prędkość należy nastawić tak, aby była poniżej tej ciągłej prędkości, którą da się utrzymać podczas normalnej jednostajnej jazdy. Zwyczajowo jest to około 8-10km/h mniej niż ogólny limit prędkości, dla danego stopnia wspomagania (parametry 80-84).
Przykładowo: Gdy dla stopnia wspomagania nr 4 mamy ogólny limit prędkości 30 km/h, to rower rozpędzi nam się przy jednostajnej jeździe do ok. 27 km/h, gdyż już od 25km/h MPe zaczyna zmniejszać moc, aby nie przekroczyć zadanych 30km/h. Jedziemy wtedy jednostajnie ok. 27 km/h. Prędkość ta się utrzymuje, ponieważ doszło do równowagi mocowo-prędkościowej. W związku z tym limit prędkości wzmocnienia PAS BOOST musimy ustawić poniżej tej wartości, np. do 22km/h (Czyli o 8km/h mniej niż ogólny limit prędkości dla tego stopnia wspomagania). Chodzi o to, żeby ta wartość była poniżej tej prędkości, jaką jesteśmy w stanie utrzymać podczas normalnej, jednostajnej i długiej jazdy.
Manetka gazu
Przede wszystkim należy zastosować się do wszystkich zaleceń z działu „Pierwsze uruchomienie” z instrukcji obsługi i skonfigurować listę parametrów podstawowych. Aby móc korzystać z działania manetki gazu, należy ustawić komputer MPe w trybie odblokowanym. Domyślnie MPe uruchamia się w trybie zablokowanym, w którym nie działa manetka gazu i ograniczona jest moc, do tej ustawionej dla trybu zablokowanego.
Jeżeli taka sytuacja ma miejsce, to najprawdopodobniej źle są ustawione napięcia manetki (parametry konfiguracyjne od 13 do 18). Na początku należy prawidłowo ustawić parametry wejścia manetki (parametry 15 i 16). Aby to prawidłowo zrobić, należy postępować zgodnie z zaleceniami z działu „Opis działania funkcji komputera MPeV6 oraz ich konfiguracji” – „Ustawienia działania manetki gazu” w instrukcji obsługi. Następnie należy ustawić parametry 13 i 14. Parametr nr 14 (TOT_MAX) ustawiamy jak najwyżej się da, dopóki sterownik jeszcze nie odcina napędu.
Przykładowo: ustawiamy wartość 350, dajemy manetkę do oporu i sterownik nie odcina napędu, jest ok. Dajemy wartość na 400, dajemy manetkę do oporu i sterownik już odcina, co oznacza, że za dużo jest napięcia na wyjściu do sterownika. W takim przypadku należy tę wartość zmniejszyć.
Hamowanie regeneracyjne
Tak, komputer MPe nie zakłóca pracy hamowania regeneracyjnego, którym zarządza sterownik. Oczywiście można do sterownika podłączyć manetkę hamowania regeneracyjnego.
Jest jednak pewna niedogodność. Z uwagi na to, że manetka hamowania nie jest podłączona do MPe to MPe w momencie użycia manetki hamowania regeneracyjnego nie będzie widział, że manetka hamowania jest zadana i że chcemy hamować. Może się zdarzyć taka sytuacja: kierujący rowerem cały czas pedałuje, użyje manetki hamowania regeneracyjnego, sterownik odetnie napęd. MPe odczyta to, jako spadek mocy, a przez to, że cały czas pedałujemy, MPe będzie chciał tę moc zwiększyć, żeby dojść do tej, która jest możliwa i powinna być zadana. Zwiększa przez to sygnał manetki gazu wysyłany do sterownika. W momencie, kiedy kierujący puści manetkę hamowania regeneracyjnego to może zdarzyć się szarpnięcie (przez ułamek sekundy), wyczuwalne przez kierowce. Jedynym sposobem, aby temu zapobiec jest dołożenie czujnika magnetycznego, który zareaguje na wychylenie manetki gazu. W manetce gazu jest umieszczony magnes, który wzbudzi czujnik hamulca. Czujnik powinien być umieszczony w okolicach manetki hamowania regeneracyjnego. Gdy wychylimy manetkę magnes się przemieści i aktywuje czujnik hamulca przyklejony do manetki i da sygnał do MPe, że jest aktywny hamulec. Pozycję czujnika hamulca przyklejonego do manetki hamowania należy doświadczalnie tak dobrać, aby czujnik wzbudzał się już przy minimalnym wychyleniu manetki.
Wyświetlacz MiniOled
Wyświetlacz MaxiColor 850C
Tak, zarówno wyświetlacz, jak i umieszczone na nim przyciski są wodoodporne.
Stopień ochrony: IP65 – pierwsza cyfra zapisu oznacza ochronę przed dostępem do części niebezpeicznych drutem oraz pełną ochronę pyłoszczelną, druga cyfra – ochronę przed strugą wody o intensywności 12,5 l/min laną na obudowę z każdej strony.
Pozostałe pytania
Czujnik prądu WCS1500 z przewodem połączeniowym o długości 1 mb obsługuje maksymalny mierzony prąd +/- 200 A
Przez otwór pomiarowy w czujniku należy przewlec pojedynczy przewód prądowy (np. przewód plusowy od zasilania sterownika). Sygnał wyjściowy z czujnika to napięcie zmienne, które jest proporcjonalne do płynącego prądu w przewodzie.
Średnica otworu pomiarowego w czujniku to 9 mm (maksymalna dopuszczalna średnica zewnętrzna przewodu to 8,5 mm).
Wsparcie techniczne
Jeżeli w tym artykule nie znaleźliście informacji na Waszą wątpliwość, skontaktujcie się z nami bezpośrednio poprzez formularz kontaktowy. Możecie również zostawić komentarz na dole tego artykułu. Być może pomożecie tym samym innym osobą, które posiadają już komputer MPe lub planują jego zakup. My na pewno postaramy się pomóc i Wam doradzić.
Zachęcamy Was również do śledzenia nas w mediach społecznościowych i dołączenia do naszej grupy na facebooku e-BIKEL-owcy. Tutaj również można znaleźć wiele interesujących informacji na temat pojazdów elektrycznych, czy samego watomierza MPe.
Grupa e-BIKEL-owcy
W grupie na facebooku wymieniamy się doświadczeniami i uwagami na temat pojazdów elektrycznych
Witam czy jest różnica w tym czy czujnik prądu jest założony na plus czy minus od baterii? Skoro działa na czujniku halla to przecież prąd a zarazem pole wokół przewodu które mierzymy są identyczne w obu biegunach.
Pozdrawiam