Aktualizacja oprogramowania MPe

AKTUALIZACJA OPROGRAMOWANIA MPe

Aktualna wersja oprogramowania (6.004) do pobrania tutaj:

Kliknij TUTAJ, aby przejść poniżej do historii aktualizacji oprogramowania.

Stawiamy na rozwój

Cały czas pracujemy i udoskonalamy działanie naszego systemu MPe. Jak każdy komputer, również i MPe posiada oprogramowanie, które będzie aktualizowane. Zawsze zachęcamy do wgrania najnowszej wersji oprogramowania dostępnej w tym artykule, na górze strony.

W jaki sposób wgrać oprogramowanie?

Proces aktualizacji oprogramowania:

Aby podłączyć MPe do komputera PC (w celu zaktualizowania oprogramowania), użyj programatora, który możesz kupić w naszym sklepie:

Do aktualizacji oprogramowania służy aplikacja Xloader, którą można pobrać klikając tutaj:

(Hasło do archiwum to: bikel)

xloader do aktualizacji opragramowania komputera MPe
Widok programu Xloader
  1. Przy pierwszym podłączaniu programatora do komputera jest wymagane połączenie z internetem w celu automatycznej instalacji sterowników programatora.
  2. Należy podłączyć programator do płyty głównej i komputera PC (pojazd powinien być włączony, a komputer MPe zasilany z baterii roweru).
  3. W programie Xloader należy wskazać plik z oprogramowaniem MPe, który posiada rozszerzenie *.hex 
    (Jeżeli zostałeś poinformowany o tym, że musisz najpierw przeprowadzić proces inicjalizacji oprogramowania to przewiń stronę do następnego rozdziału poświęconemu procesowi inicjalizacji).
  4. W polu “Device”, należy wybrać urządzenie Uno(Atmega328).
  5. Należy wybrać port COM (na każdym komputerze, programator instaluje się pod innym numerem – należy wybrać właściwy dla siebie).
  6. W polu Baud rate wpisujemy: 115200.
  7. Klikamy Upload i czekamy na potwierdzenie, które pojawi się na dolnym pasku programu (po zakonczeniu pojawi się napis: “xxxxx bytes uploaded”, gdzie xxxxx to rozmiar wgranego oprogramowania.
  8. Odłączamy programator od komputera i płyty głównej MPe.
  9. Jeżeli po aktualizacji oprogramowania, MPe zawiesza się na logo startowym (na wyświetlaczu MiniOled) lub nie są wysyłane żadne dane przez aplikacje na smartfon, to być może wymagany jest również proces inicjalizacji urządzenia – czytaj o tym poniżej.
  10. Gotowe 😊

Proces inicjalizacji i przywrócenia wartości domyślnych

Czasami, np. przy dużych aktualizacjach oprogramowania lub przy wymianie mikrokontrolera, zajdzie potrzeba inicjalizacji (czyli nadania stanów początkowych) oraz przywrócenia wartości domyślnych parametrów konfiguracyjnych urządzenia MPe.

Skąd wiedzieć, że nasze urządzenie wymaga inicjalizacji?

  1. Jeżeli będzie to wymagane przy aktualizacji oprogramowania, to na pewno będzie o tym wzmianka przy aktualnej wersji. 
  2. Jeżeli nasz ekran MiniOled zawiesza się na logo startowym, a do aplikacji na smartfon nie są wysyłane żadne dane.
MiniOled - logo startowe
MiniOled - logo startowe

Jeżeli zajdzie jedna z dwóch wymienionych powyżej sytuacji to znaczy, że musimy przeprowadzić proces inicjalizacji MPe, który wygląda następująco:

  1. Wgrywamy plik z oprogramowaniem inicjalizacyjnym dla aktualnej wersji oprogramowania.*
    *(Postępujemy tak samo, jak w przypadku aktualizacji oprogramowania, której proces jest opisany powyżej. Oprogramowanie inicjalizacyjne ma dopisek “_init” w swojej nazwie (i tak samo jak oprogramowanie główne, posiada rozszerzenie pliku “*.hex“).)
  2. Odłączamy programator FTDI od komputera PC.
  3. Wyłączamy i włączamy ponownie pojazd / komputer MPe. Na ekranie MiniOled pojawi się napis “INIT OK”. 
  4. Wyłączamy i włączamy ponownie pojazd / komputer MPe. Wówczas na ekranie MiniOled pojawi się napis “LOAD OK”.
  5. Wgrywamy oprogramowanie główne MPe, postępując tak jak opisano powyżej, w procesie aktualizacji oprogramowania.
MiniOled - INIT OK
MiniOled - INIT OK
MiniOled - LOAD OK
MiniOled - LOAD OK

Powyżej kolejne ekrany, pojawiające się podczas procesu inicjalizacji komputera MPe. Jeżeli nie mamy podłączonego wyświetlacza MiniOled, to postępujemy dokładnie tak samo jak opisano powyżej, po prostu nie będziemy widzieć kolejnych ekranów.

Historia zmian:

Jeśli i Tobie nasuwają się pomysły na udoskonalenie systemu MPe, jesteśmy zawsze otwarci. Skontaktuj się z nami, za pomocą FORMULARZA, umieszczonego na tym blogu.

Wer. Data wydania Historia zmian
6.004 2020-05-23

Pierwsze oficjalne wydanie oprogramowania MPeV6.
O zmianach poczytasz w tym artykule.

Jak zaktualizować MPeV5 do V6 przeczytasz tutaj.

5.014 2020-02-03

-możliwość dostrojenia odczytu napięcia baterii używając parametru 12 VOL_DIV
-poprawa błędu, który przy niektóych czujnikach temp, w ujemnych temperaturach, generował złe odczyty, co skutkowało aktywacją zabezpieczenia przed przegrzaniem i uniemożliwiało jazdę

UWAGA: Po aktualizacji do tej wersji należy ustawić parametr nr 12 VOL_DIV na wartość “32915” (domyślana kalibracja odczytu napięcia baterii). Bez tego będzie pokazywana błędne napięcie baterii.

Tą wersję możesz pobrać tutaj.

5.012 2020-01-05 -wyeliminowanie błędu, który powodował
w połączeniu z niektórymi wyświetlaczami
(5% sztuk) resetowanie urządzenia przy
dodawaniu gazu.
5.011 -wydanie niepubliczne
5.010 2019-10-26 Poprawa współpracy z aplikacją MPeBT:
-od teraz prędkość ma wartość dziesiętną
-możliwość aktywowania / deaktywowania
trybu drogowego (ogr mocy 250W 25km/h)
z poziomu aplikacji MPeBT
-ulepszenie działania parametru
konfiguracyjnego nr 52 “BT_BUTTONS”
5.009 2019-09-19

UWAGA: Po aktualizacji do tej wersji
należy ustawić parametry konfiguracyjne
nr 6 oraz nr 35 (opcja auto-legal oraz max.
prędkość na trybie 4)

– zmiana działania ekranu
konfiguracyjnego na wyświetlaczu
(od teraz wszystko da się ustawić
z poziomu wyświetlacza)

– dodanie trybu auto legal przy starcie

– możliwość definiowania maksymalnej
prędkości dla trybu 4 wspomagania

– dodanie do aplikacji MPeSET funkcji
zczytania wszystkich parametrów na raz

– dystans dzienny (trip) do aplikacji na smarfon
jako 0.0 (dodano część dziesiętną)

– poprawa szybkości działania
ustawień przez usb/serial/bt

5.008 2019-08-25 – poprawa szybkości reakcji manetki na
5 stopniu wspomagania
5.007 2019-08-19 – poprawa napięć dla ustawianych parametrów
TOT
– szybsze wygasanie PAS po ustaniu
pedałowania
5.006 2019-06-10

– dużo więcej danych wysyłanych na telefon,
współpraca z najnowszą aplikacją
MPeBT v1.2

– zdecydowania płynniejsza praca
wspomagania PAS i łatwiejsze ustawienie
suwakami w aplikacji MPeSET

– zlikwidowanie szarpnięcia PAS, po
chwilowym zaprzestaniu pedałowania
i ponownym zapedałowaniu

– zlikwidowanie szarpnięcia PAS, po
chwilowym wciśnięciu hamulca

– dodanie potwierdzenia
zwolnienia / puszczenia manetki gazu,
po użyciu hamulca, przy aktywacji tempomatu i
przy zmianie trybów (można
dezaktywować w MPeSET)

– możliwość aktywacji ograniczenia manetki
gazu w trybach wspomagania. Każdy tryb
dowolnie (z poziomu aplikacji MPeSET)

– od teraz nie można wyłączyć widoczności
trybów wspomagania na pierwszym
ekranie – są zawsze widoczne i działają na
PAS lub ograniczenie manetki

– dołożenie zerowania wskazania prądu z
aplikacji MPeSET (2304 5)

– rezygnacja z odświeżania ekranu co 3 minuty
i wracania do ekranu głównego

– w aplikacji MPeBT można używać
przycisków +/- do zmiany trybów, po
jednokrotnym naciśnięciu (przydaje się, gdy
nie ma ani wyświetlacza ani smartfona
na kierownicy)

Po aktualizacji z wersji wcześniejszych
do tej wersji należy pobrać aplikację
MPeSET w wersji 1.2,
a następnie ustawić w aplikacji
MPeSET v1.2 parametry :
BT_BUTTONS,THR_LIMIT_ON, THR_LIMIT_1
,THR_LIMIT_2,THR_LIMIT_3, THR_LIMIT_4
,THR_LIMIT_5,THR_RESET_ON
Bez tego zachowanie urządzenia może
być nieprzewidywalne.

5.005 2019-06-04 – dopasowanie do współpracy z najnowszą
aplikacją MPeBT v1.1 (zamiana wskazania
prądu na wskazanie temperatury 1 oraz
dodanie wskazania trybu wspomagania)
5.004 2019-05-22 – poszerzenie tolerancji na zakłócenia i szumy
w instalacji czujnika prądu
– od teraz przełączanie między trybami
legalny/sport odbywa się między stopniami
wspomagania 3/4, a nie 5/1
– od teraz prędkość maksymalna nie zapisuje
się do pamięci, tylko po ponownym włączeniu
MPe będzie 0.0km/h
5.003 2019-05-17 – dodanie obsługi czujników temperatury
pracujących na wspólnej masie, z czujnikami
halla, np. w silniku Mxus 3K Turbo
5.002 2019-05-06 – optymalizacja zliczania cykli ładowania
– optymalizacja wskazania odczytu napięcia i
prądu > 100
5.001 2019-04-25 – poprawa filtracji zakłóceń odczytu prądu
– poprawa działania zabezpieczenia termicznego
5.000 2019-03-20 Pierwsze oficjalne wydanie oprogramowania

Bądźcie na bieżąco i zachęcamy do dołączenia do naszej grupy na facebooku 😊 :

Grupa e-Bikel-owcy dla fanów pojazdów elektrycznych

Grupa e-BIKEL-owcy

W grupie wymieniamy się doświadczeniami i uwagami, na temat pojazdów elektrycznych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *