Aktualna wersja oprogramowania (v6.010) do pobrania tutaj:
* wersja oprogramowania v6.010 umożliwia dołożenie czujnika nacisku na pedały do płyt głównych V6 oraz V5
W tym artykule dowiesz się (na skróty, kliknij w dany podrozdział i przejdź do wybranego fragmentu):
Kliknij TUTAJ, aby przejść poniżej do historii oraz archiwum aktualizacji oprogramowania.
Stawiamy na rozwój
Cały czas pracujemy i udoskonalamy działanie naszego systemu MPe. Jak każdy komputer, również i MPe posiada oprogramowanie, które będzie aktualizowane. Zawsze zachęcamy do wgrania najnowszej wersji oprogramowania dostępnej w tym artykule, na górze strony.
W jaki sposób wgrać oprogramowanie?
Proces aktualizacji oprogramowania:
Aby podłączyć MPe do komputera PC (w celu zaktualizowania oprogramowania), użyj programatora, który możesz kupić w naszym sklepie:
Do aktualizacji oprogramowania służy aplikacja Xloader, którą można pobrać klikając tutaj:
(Hasło do archiwum to: bikel)
- Przy pierwszym podłączaniu programatora do komputera jest wymagane połączenie z internetem w celu automatycznej instalacji sterowników programatora.
- Jeżeli posiadasz wyświetlacz MaxiColor 850C odłącz wtyczkę wyświetlacza od płyty głównej (wyświetlacz MiniOled może być podłączony).
- Należy podłączyć programator do płyty głównej i komputera PC (pojazd powinien być włączony, a komputer MPe zasilany z baterii roweru).
- W programie Xloader należy wskazać plik z oprogramowaniem MPe, który posiada rozszerzenie *.hex
(Jeżeli zostałeś poinformowany o tym, że musisz najpierw przeprowadzić proces inicjalizacji oprogramowania to przewiń stronę do następnego rozdziału poświęconemu procesowi inicjalizacji). - W polu “Device”, należy wybrać urządzenie Uno(Atmega328).
- Należy wybrać port COM (na każdym komputerze, programator instaluje się pod innym numerem – należy wybrać właściwy dla siebie).
- W polu Baud rate wpisujemy: 115200.
- Klikamy Upload i czekamy na potwierdzenie, które pojawi się na dolnym pasku programu (po zakonczeniu pojawi się napis: “xxxxx bytes uploaded”, gdzie xxxxx to rozmiar wgranego oprogramowania.
- Odłączamy programator od komputera i płyty głównej MPe.
- Jeżeli po aktualizacji oprogramowania, MPe zawiesza się na logo startowym (na wyświetlaczu MiniOled) lub nie są wysyłane żadne dane przez aplikacje na smartfon, to być może wymagany jest również proces inicjalizacji urządzenia – czytaj o tym poniżej.
- Gotowe
Proces inicjalizacji i przywrócenia wartości domyślnych
Czasami, np. przy dużych aktualizacjach oprogramowania lub przy wymianie mikrokontrolera, zajdzie potrzeba inicjalizacji (czyli nadania stanów początkowych) oraz przywrócenia wartości domyślnych parametrów konfiguracyjnych urządzenia MPe.
Skąd wiedzieć, że nasze urządzenie wymaga inicjalizacji?
- Jeżeli będzie to wymagane przy aktualizacji oprogramowania, to na pewno będzie o tym wzmianka przy aktualnej wersji.
- Jeżeli nasz ekran MiniOled zawiesza się na logo startowym, a do aplikacji na smartfon nie są wysyłane żadne dane.
Jeżeli zajdzie jedna z dwóch wymienionych powyżej sytuacji to znaczy, że musimy przeprowadzić proces inicjalizacji MPe, który wygląda następująco:
- Wgrywamy plik z oprogramowaniem inicjalizacyjnym dla aktualnej wersji oprogramowania.*
*(Postępujemy tak samo, jak w przypadku aktualizacji oprogramowania, której proces jest opisany powyżej. Oprogramowanie inicjalizacyjne ma dopisek “_init” w swojej nazwie (i tak samo jak oprogramowanie główne, posiada rozszerzenie pliku “*.hex“).) - Odłączamy programator FTDI od komputera PC.
- Wyłączamy i włączamy ponownie pojazd / komputer MPe. Na ekranie MiniOled pojawi się napis “INIT OK”.
- Wyłączamy i włączamy ponownie pojazd / komputer MPe. Wówczas na ekranie MiniOled pojawi się napis “LOAD OK”.
- Wgrywamy oprogramowanie główne MPe, postępując tak jak opisano powyżej, w procesie aktualizacji oprogramowania.
Powyżej kolejne ekrany, pojawiające się podczas procesu inicjalizacji komputera MPe. Jeżeli nie mamy podłączonego wyświetlacza MiniOled, to postępujemy dokładnie tak samo jak opisano powyżej, po prostu nie będziemy widzieć kolejnych ekranów.
Historia zmian
Jeśli i Tobie nasuwają się pomysły na udoskonalenie systemu MPe, jesteśmy zawsze otwarci. Skontaktuj się z nami za pomocą FORMULARZA umieszczonego na tym blogu.
Klikając w poszczególną wersję oprogramowania, wyświetlone zostaną szczegóły zmian dla danej wersji.
– poprawka: wyłączenie czujnika nacisku przy starcie, gdy wspomaganie pedałowania jest wyłączone dla danego stopnia wspomagania
– małe usprawnienie dotyczące poprawności wczytywania ustawień konfiguracyjnych (niewidoczne dla użytkownika końcowego)
– dodanie obsługi suportu tensometrycznego
– poprawa szybkości wzbudzania wspomagania pedałowania bez funkcji „pas boost”
– poprawa wskazań temperatury dla czujników dwuprzewodowych (rodzaj 1 oraz 2 dla MPe) zasilanych napięciem 4.3V zamiast 5V
– wydanie nieoficjalne
– usunięcie błędu, który powodował samoistną zmianę stopnia wspomagania na wyświetlaczu MiniOled przy mocnym dodaniu gazu
Błąd ten występował tylko w nielicznych konstrukcjach dużej mocy na skutek zakłóceń elektromagnetycznych, oddziałujących na przewód wyświetlacza MiniOled.
Pierwsze oficjalne wydanie oprogramowania MPeV6.
O zmianach poczytasz w tym artykule.
Jak zaktualizować MPeV5 do V6 przeczytasz tutaj.
– możliwość dostrojenia odczytu napięcia baterii, używając parametru 12 VOL_DIV
– poprawa błędu, który przy niektórych czujnikach temp. w ujemnych temperaturach generował złe odczyty, co skutkowało aktywacją zabezpieczenia przed przegrzaniem i uniemożliwiało jazdę
UWAGA: Po aktualizacji do tej wersji należy ustawić parametr nr 12 VOL_DIV na wartość “32915” (domyślana kalibracja odczytu napięcia baterii). Bez tego będzie pokazywana błędne napięcie baterii.
Tą wersję możesz pobrać tutaj.
– wyeliminowanie błędu, który powodował w połączeniu z niektórymi wyświetlaczami (5% sztuk) resetowanie urządzenia przy dodawaniu gazu
– wydanie nieoficjalne
Poprawa współpracy z aplikacją MPeBT:
– od teraz prędkość ma wartość dziesiętną
– możliwość aktywowania / deaktywowania trybu zablokowanego (ograniczenie mocy 250W i 25km/h) z poziomu aplikacji MPeBT
– ulepszenie działania parametru konfiguracyjnego nr 52 “BT_BUTTONS”
UWAGA: Po aktualizacji do tej wersji należy ustawić parametry konfiguracyjne nr 6 oraz nr 35 (opcja autolimit oraz maks. prędkość na trybie 4)
– zmiana działania ekranu konfiguracyjnego na wyświetlaczu (od teraz wszystko da się ustawić z poziomu wyświetlacza)
– dodanie trybu „autolimit” przy starcie (ograniczenie mocy 250W 25km/h)
– możliwość definiowania maksymalnej prędkości dla trybu 4 wspomagania
– dodanie do aplikacji MPeSET funkcji zczytania wszystkich parametrów na raz
– dystans dzienny (trip) do aplikacji na smartfon jako 0.0 (dodano część dziesiętną)
– poprawa szybkości działania ustawień przez usb/serial/bt
– poprawa szybkości reakcji manetki na 5 stopniu wspomagania
– poprawa napięć dla ustawianych parametrów TOT
– szybsze wygasanie PAS po ustaniu pedałowania
– dużo więcej danych wysyłanych na telefon, współpraca z najnowszą aplikacją MPeBT v1.2
– zdecydowania płynniejsza praca wspomagania PAS i łatwiejsze ustawienie suwakami w aplikacji MPeSET
– zlikwidowanie szarpnięcia PAS po chwilowym zaprzestaniu pedałowania i ponownym zapedałowaniu
– zlikwidowanie szarpnięcia PAS po chwilowym wciśnięciu hamulca
– dodanie potwierdzenia zwolnienia / puszczenia manetki gazu po użyciu hamulca, przy aktywacji tempomatu i
przy zmianie trybów (można dezaktywować w MPeSET)
– możliwość aktywacji ograniczenia manetki gazu w trybach wspomagania. Każdy tryb dowolnie (z poziomu aplikacji MPeSET)
– od teraz nie można wyłączyć widoczności trybów wspomagania na pierwszym ekranie – są zawsze widoczne i działają na PAS lub ograniczenie manetki
– dołożenie zerowania wskazania prądu z aplikacji MPeSET (2304 5)
– rezygnacja z odświeżania ekranu co 3 minuty i wracania do ekranu głównego
– w aplikacji MPeBT można używać przycisków +/- do zmiany trybów, po jednokrotnym naciśnięciu (przydaje się, gdy nie ma ani wyświetlacza ani smartfona na kierownicy)
Po aktualizacji z wersji wcześniejszych do tej wersji należy pobrać aplikację MPeSET w wersji 1.2, a następnie ustawić w aplikacji MPeSET v1.2 parametry :
BT_BUTTONS,THR_LIMIT_ON, THR_LIMIT_1, THR_LIMIT_2,THR_LIMIT_3, THR_LIMIT_4, THR_LIMIT_5, THR_RESET_ON
Bez tego zachowanie urządzenia może być nieprzewidywalne.
– dopasowanie do współpracy z najnowszą aplikacją MPeBT v1.1 (zamiana wskazania prądu na wskazanie temperatury 1 oraz dodanie wskazania trybu wspomagania)
– poszerzenie tolerancji na zakłócenia i szumy w instalacji czujnika prądu
– od teraz przełączanie między trybami zablokowany/odblokowany odbywa się między stopniami wspomagania 3/4, a nie 5/1
– od teraz prędkość maksymalna nie zapisuje się do pamięci, tylko po ponownym włączeniu MPe będzie 0.0 km/h
– dodanie obsługi czujników temperatury pracujących na wspólnej masie z czujnikami halla, np. w silniku Mxus 3K Turbo
– optymalizacja zliczania cykli ładowania
– optymalizacja wskazania odczytu napięcia i prądu > 100
– poprawa filtracji zakłóceń odczytu prądu
– poprawa działania zabezpieczenia termicznego
Pierwsze oficjalne wydanie oprogramowania
Bądźcie na bieżąco i zachęcamy do dołączenia do naszej grupy na facebooku 😊 :
Grupa e-BIKEL-owcy
W grupie wymieniamy się doświadczeniami i uwagami, na temat pojazdów elektrycznych
Jedna uwaga filmik świetnie pokazuje co i jak ale nie wspomniałeś tam o instalacji serownika USB a wielu osobą niezadziana jeśli nie zainstalują sterownika USB serial port uzupełnij ta informacje. Ja jestem kumaty w kompach wiec zakumałem problem, ale wiele osób tego nie skojarzy.
W 90% procentach ten sterownik sam się instaluje i nie ma potrzeby tego robić. Ale dzięki za uwagę.