Co (i w skrócie po co) było mi potrzebne do zbudowania roweru elektrycznego?
Poniżej lista, a w osobnych wpisach postaram się opisywać bardziej szczegółowo wybrane pozycje.
Warsztat:
- Multimetr cyfrowy
Podstawowe narzędzie do monitorowania stanu obwodów elektrycznych i stopnia naładowania akumulatorów – bez niego, jak bez ręki. - Lutownica pistoletowa/transformatorowa
Do łączenia przewodów i zarabiania grubych, wysokoprądowych złącz. - Stacja lutownicza
Od samego początku chciałem mieć watomierz (komputer pokładowy) własną zgrzewarkę i tester ogniw li-ion, a w dodatku postanowiłem to zrobić sam, od podstaw. Lutowanie elektroniki zwykłą lutownicą pistoletową to prawdziwa mordęga, dlatego stacja lutownicza to baaaardzo przydatne narzędzie. - Zgrzewarka do ogniw akumulatora
Oczywiście można zlecić budowę akumulatora osobom trzecim lub choćby kupić zgrzewarkę do ogniw, ale gdzie byłaby ta frajda, że zrobiło się coś własnego szytego na miarę? 😊 Dlatego padło na budowę zgrzewarki do akumulatorów, na bazie ogniw 18650. Bazą zgrzewarki jest transformator ze starej mikrofalówki i mikrokontroler “Arduino nano”. - Stacja do testowania i ładowania/rozładowania ogniw
Ogniwa litowo jonowe wielkości 18650 to te popularnie używane w laptopach. Nowe są bardzo drogie, ale z różnych źródeł, za mniej niż połowę ceny, można zdobyć takie ogniwa o parametrach nominalnych. Oczywiście nie mamy pewności, że z setki zdobytych ogniw, choćby jedno nie jest popsute, dlatego budowanie akumulatora bez testowania i podzielenia ogniw na równe grupy, to kiepski pomysł. - Zasilacz regulowany
Podczas pierwszego uruchomienia instalacji istnieje ryzyko, że podłączyliśmy coś nie tak. Podłączając testowo do akumulatora instalację, która posiada zwarcie, możemy wywołać niezłe fajerwerki. Zasilacz regulowany, z ograniczeniem prądu, może nas ustrzec przed takimi efektami. Dodatkowo przydaje się w szeregu prac, jak choćby modyfikacja napięcia odcięcia w sterowniku silnika. - Wybijaki okrągłe fi 18 i fi 10+ młotek
Przy składaniu akumulatora musimy odizolować “plusy” ogniw li-ion od taśmy, którą je łączymy poprzez zgrzewanie. Najprościej wybić takie izolatory z tektury wybijakami. - Multi-mini-szlifierka z zestawem końcówek i frezów
Mnogości zastosowania tego urządzenia w domowym warsztacie nie sposób opisać. Używam głównie do przygotowania ogniw 18650 przed testowaniem i zgrzewaniem (najczęściej posiadają ślady po poprzednich zgrzewach). - Szlifierka oscylacyjna
Do wykańczania skrzynki na elektronikę wykonanej z laminatu żywicznego. - Komputer PC z oprogramowaniem do modelowania 3D i projektowania elektroniki i obliczeń.
Najczęściej, zanim coś wykonam, projektuję i optymalizuję wymiary i wygląd w środowisku modelowania trójwymiarowego. Wszystkie obliczenia i sortowanie ogniw na grupy – nic na piechotę – wspomagamy się oprogramowaniem choćby takim, jak arkusz kalkulacyjny. - Drukarka 3D
Obudowy watomierzy, wsporniki skrzynki – wszystko takie, jak sobie wymarzymy i zaprojektujemy 😀. - Wiertarka z zestawem wierteł
Wiadomo 😊. - Zaciskarka z zestawem końcówek na przewody.
Generalnie nie zaleca się łączenia w e-rowerach, np. sterowników z resztą osprzętu za pomocą szybkozłączek. Jednak jeżeli zrobi się to z głową i porządnie to będzie dobrze. - Inne narzędzia takie jak śrubokręty, klucze, nożyki itp…
Części
- Rower – baza
Wg. preferencji użytkownika, z naciskiem na możliwie dużą przestrzeń, w której znajdzie się cała elektronika. - Silnik elektryczny BLDC
Przekładniowe – lekkie, ale tylko do mocy nominalnych. Bezprzekładniowe dla bezawaryjności i możliwości przewatowania, jednak cięższe od przekładniowych. - Kontroler silnika BLDC
Sterowanie prędkością obrotową silnika. - Ogniwa Li-ion 18650
Do budowy akumulatora, umożliwiają zbudowanie źródła zasilania o prawie dowolnym kształcie i parametrach. - BMS (Battery Management System) – sterownik do baterii
Zabezpieczenie przed nadmiernym naładowaniem i rozładowaniem poszczególnych sekcji baterii. - Ładowarka baterii
- Taśma niklowana do zgrzewania ogniw
- Koszyki na ogniwa 18650
- Przetwornica z ładowarki od smartfona 5V
Do zasilania Watomierza/komputera pokładowego. - Gniazdo XLR3pin – uszczelnione
- Czujniki temperatury LM35
- Termostaty / Wyłączniki termiczne 145stC i 65stC
- Koszulki termokurczliwe
- Przewody
- Peszel/oplot plecionka poliestrowa do przewodów
- Złącza
- Żywica poliestrowa + mata szklana / lub torba w trójkąt
- Złączki na przewody NANIGI
Zapraszamy Was do bycia na bieżąco 😊
Post Views:
11 188
witam genialna sprawa gdzie to można kupić ewentualnie ,jaki koszt,?.
Dzięki!, ja na chwilę obecną nie zajmuję się robieniem rowerków usługowo, ale jest kilka firm, które to robią – w poznaniu też.
Ze swojej strony polecam, abyś zgłębił temat i spróbował samemu poskładać wszystko z części! Będzie taniej i będziesz wiedział jak to serwisować.
W razie pytań – pytaj 🙂
Jestem zainteresowany (i to bardzo) posiadaniem takiego roweru :). W internecie jest już kilka instrukcji jak stworzyć taki rower, jednak jestem laikiem jesli chodzi o elektrykę ;)… To też nie jestem raczej w stanie sam skonstruować takiego roweru. Planowałem kupić jakiś rower do 1200zł + zestaw (który na dość znanej ostatnio stronie jest w cenie około 3000 zł +…co jest dość sporą sumą). Jedna jeśli masz jakieś sugestie (jaki rower, nowy czy używany i nie tylko) lub zmieniłeś zdanie pod względem skonstruowania na zamówienie i byłbyś w stanie to zrobić 🙂 to napisz proszę maila do mnie bo bardzo bym chciał zacząć swoją przygodę już w pierwsze słoneczne dni po ziemie ;)… (s….t@gmail.com…odpisz proszę jeśli będziesz miał ochotę ;))
Jeżeli chodzi o moje zdanie to uważam, że lepiej jeśli poświęcisz trochę więcej czasu i zbudujesz rower sam. Nauczysz się jak to wszystko działa i w razie jakiejkolwiek usterki będziesz w stanie sam sobie poradzić. To jest bardzo proste i nie wymaga dużej wiedzy z zakresu elektroniki trzeba tylko trochę poczytać. Nawet jeżeli będziesz musiał kupić podstawowe narzędzia elektroniczne (lutownica, multimetr itp) to finalnie zaoszczędzisz dużo więcej i będziesz miał dużo większą satysfakcję. Co do gotowego zestawu to tak to już z nimi jest, że płacisz komuś za skompletowanie wszystkiego… szybciej, ale drożej. A Jeżeli chodzi o to jaki rower to nie ma większego znaczenia czy będzie nowy czy używany – ważne żeby był wygodny i aby jego konstrukcja wytrzymała zwiększoną masę i prędkości. Dodatkowym atutem będzie wielkość ramy – im większa tym więcej baterii zmieścisz w trójkącie.
Robisz rowery na zamówienie jeżeli tak to po jakiej cenie taki jak twój
Na tą chwilę mam jeszcze parę projektów do pozamykania i pomoc rodzince przy budowie podobnych sprzętów 🙂 Dlatego mam mało czasu i na zamówienie na tą chwilę nie dam rady. Co do ceny przeróbki to w najbliższym czasie mam w planach opisanie budowy moich rowerków wraz z kosztami także wtedy będzie można zobaczyć co jak i za ile.
no to czekam nie cierpliwie na dobry i dokładny opis budowy twoich rowerów
do wiosny cosik sie powinno zaktualizowac na stronce