Do komputera MPe można dołożyć czujnik nacisku na pedały (suport tensometryczny, z ang. TORQUE SENSOR BOTTOM BRACKET). Dzięki temu możemy do każdego silnika typu HUB i do każdego sterownika dołożyć wspomaganie pedałowania oparte na aktualnie wkładanej mocy przez rowerzystę.
To jedyne takie rozwiązanie, które powstało w Europie, umożliwiające dołożenie takiej funkcjonalności dla rowerów elektrycznych typu „zrób to sam” 🙂.
W tym artykule znajdziesz (NA SKRÓTY – klikając na poszczególny rozdział, przejdziesz bezpośrednio do danej części):
- 5 nieocenionych możliwości czujnika nacisku na pedały w MPe
- Nasze doświadczenie i odczucia z suportem tensometrycznym
- Co zrobić, żeby móc dołożyć czujnik nacisku na pedały do roweru elektrycznego?
- Obejrzyj odcinek ze szczegółami technicznymi
- Obejrzyj odcinek jak podłączyć czujnik do płyty głównej MPeV6
- FAQ – najczęstsze pytania / Suport tensometryczny w instrukcji obsługi komputera MPe
- Źródła zakupu komponentów
5 nieocenionych możliwości
czujnika nacisku na pedały w MPe
Kto raz miał możliwość jazdy z suportem tensometrycznym ten wie, jak niesamowite odczucia i frajdę z jazdy może sobie dostarczyć.
Jak czujnik nacisku na pedały działa z komputerem MPe?
MPe zczutuje prędkość obrotową korb i siłę nacisku na pedały jako moc rowerzysty i zamienia je na odpowiednio zwiększoną (jest możliwość regulacji) moc napędu elektrycznego.
- Odczucia rowerowe. Odczucia z jazdy przypominają bardziej jazdę na rowerze.
- Indywidualny dobór mocy wspomagania (jest możliwość regulacji) zależny od rowerzysty. To rowerzysta mocą swojego pedałowania ustala moc wspomagania, a tym samym prędkość pojazdu. Nie ma efektu jak w zwykłym PASie, że rower goni do określonej prędkości.
- Lepsza kontrola nad rozwijaną prędkością roweru. Rower nigdy nie będzie jechał szybciej niż możemy dopedałować. Zatem nigdy nie dojdzie do sytuacji, w której rower wyprzedzi nasze pedałowanie.
- Możliwość ruszania od zera, bez manetki gazu, samym naciskiem na pedał.
- Lepsze zdrowie i kondycja. Dzięki czujnikowi, mobilizujemy organizm do wysiłku fizycznego. Oczywiście sami decydujemy o tym, jak duże ma być to zmęczenie. Dzieje się to poprzez wkładaną siłę w pedałowanie lub dobór odpowiedniej mocy wspomagania. Wysiłek może być zróżnicowany: od mocno intensywnego do minimalnego.
UWAGA: mając dołożony suport tensometryczny, można korzystać również z samego czujnika kadencji, potocznie zwanego czujnikiem PAS (z ang. Pedal Assistant Senor). W rowerze, mamy zatem dwa rodzaje rozwiązania wspomagania. Suport eRider T9 sam w sobie posiada PAS z 18-stoma magnesami, nie trzeba go dodatkowo dokładać. W systemie MPe można ustawić kilka stopni wspomagania na czujnik nacisku, a kilka pozostawić korzystających tylko z czujnika kadencji. Użytkownik ma tutaj dowolność wyboru i możliwość zmiany sposobu wspomagania podczas jazdy.
Nasze doświadczenie i odczucia
z suportem tensometrycznym
1. Suport tensometryczny eRider T9, który jest kompatybilny z komputerem MPe, mieliśmy okazję przetestować na zlocie w Żyrardowie, w rowerze Kuby z kanału Elekrto Rider (kontroler BLDC 36v48v 250w 6A).
2. Czujnik nacisku na pedały można spotkać głównie w rowerach fabrycznych z napędem centralnym. Mieliśmy już okazję testować tego typu sprzęt: SHIMANO STEPS E7000 TEST RIDE – KELLYS THEOS 50
3. Inna alternatywa przychodzi tutaj w popularnym na rynku napędzie TSDZ2. Po wgraniu otwartego oprogramowania odczucia na tym wspomaganiu z suportem tensometrycznym bardzo przypominają te z rowerów fabrycznych:
Co zrobić, żeby móc dołożyć
czujnik nacisku na pedały do roweru elektrycznego?
1. Posiadać silnik w tylnym kole (HUB)
2. Posiadać komputer MPe V6
Dla osoby, które mają wersję płyt głównych MPe V5 będzie również możliwe dołożenie czujnika pedałowania. Trzeba będzie dodać dodatkowe 12V zasilanie. Oczywiście w w naszym sklepie można dokupić osobno samą płytę główną V6. Dla posiadaczy V5, którzy będą chcieli zakupić V6 utworzymy specjalny kod rabatowy.
Więcej o tym przeczytasz w osobnym artykule:
WAŻNE !
- Płyty główne w naszym sklepie są już dostępne z najnowszym oprogramowaniem (od wersji v6.008), współpracującym z suportem tensometrycznym.
- Jeżeli właśnie kupujesz komputer MPe (po 6.12.2020 r.), dla płyty głównej masz już wyprowadzone złącza śrubowe (nr 36). Wystarczy się do nich wpiąć przewodami od suportu tensometrycznego (przewód otrzymasz razem z suportem). Wersja płyty głównej: od V6.5
- Jeżeli natomiast kupiłeś komputer MPe (przed 6.12.2020 r.) potrzebujesz się przylutować przewodami do płyty głównej MPe. Możesz to wykonać samodzielnie (szczegóły poniżej) lub skorzystać z naszej usługi w sklepie z przylutowaniem potrzebnego przewodu do płyty głównej MPeV6. Wersja płyty głównej: do V6.4 włącznie
3. Jeżeli masz oprogramowanie w wersji v6.007 i niższych, należy je zaktualizować do najnowszej wersji, zaczynającej się od v6.008 (wersja dostępna już na naszym blogu: TUTAJ) Aby to zrobić, niezbędnym jest posiadanie programatora:

Jak przeprogramować swoje oprogramowanie do najnowszej wersji opisujemy tutaj:
4. Zakupić czujnik nacisku na pedały – eRider T9. Na chwilę obecną komputer MPe będzie działał tylko i wyłącznie z tym rodzajem suportu tensometrycznego. Ten suport tensometryczny jest do standardowej mufy suportowej z gwintem BSA. Można kupić na różne szerokości, najczęściej 68mm lub 73mm. Są również inne: 80, 83, 100 i 120mm.
Jego zaletą jest wyprowadzenie przewodu w taki sposób, że nie potrzeba wiercić otworu w ramie roweru. Drugą bardzo ważną jego zaletą jest fakt, że mierzy moment obrotowy na obydwóch korbach, a nie tylko na lewej, jak inne suporty. Trzecią bardzo ważną cechą jest fakt, że suport ten posiada zintegrowany czujnik kadencji z 18-stoma magnesami – czyli jest bardzo dokładny.
Tutaj należy wybrać “pająk” 4-ramienny, z BCD (średnica podziałowa otworów montażowych do zębatek) 104mm. Blaty należy odkręcić od starej korby i przykręcić do “pająka” sprzedawanego z czujnikiem. Są do wyboru dwa pająki 4-ro i 5-cio ramienne. Należy wybierać te 4-ro ramienne z BCD 104mm. (Alternatywnie blaty i śrubki do nich również można dokupić osobno). Do tego 4-ro ramiennego „pająka” można dokręcić od 1 – 3 tarcz zębatych (indywidualnie, w zależności od potrzeby rowerzysty).
5. Zakupić inne korby z mocowaniem na kwadrat, gdzie prawa nie ma blatów, np. od napędu: SHIMANO STEPS E6000, TSDZ2 lub BAFANG. (Korby od Shimano mają bardzo dobrą ergonomię, według opinii klientów są solidne i do dostania w Polsce za rozsądne pieniądze. Korby od Bafanga wg. mnie są mniej ergonomiczne, ponieważ są bardzo proste i zahacza się o korbę butem w okolicy kostki). Można też wykorzystać korby od zwykłego roweru, tylko trzeba od prawej korby odciąć (np. szlifierką kątową) mocowanie tarcz zębatych. Również korby od napędu CYC X1 PRO gen 2 z czujnikiem nacisku na pedały będą pasowały.
6. Przylutować przewód od suportu tensometrycznego do pól lutowniczych płyty głównej MPeV6.
UWAGA: dotyczy komputerów MPe zakupionych przed 6.12.2020 r. (obecne płyty główne mają już wyprowadzone złącza śrubowe i wystarczy się tylko do nich wpiąć). Należy w tym celu odłączyć wszystkie przewody i wyjąć płytę główną V6 z obudowy.
Pola te są oznaczone jako:
• 12V – zasilanie [najczęściej przewód czerwony]
• GND – masa [najczęściej przewód czarny]
• PAS – sygnał kadencji / prędkości obrotowej korby [najczęściej przewód zielony]
• A3 – sygnał siły nacisku / momentu obrotowego [najczęściej przewód biały]
7. Opcjonalne aktualizacje:
- Jeżeli posiadasz wyświetlacz MaxiColor 850C i oprogramowanie v1.0, trzeba go przeprogramować do najnowszej wersji, zaczynającej się od v1.1. Przejdź do osobnego artykułu:
– Aktualizaja oprogramowania wyświetlacza MaxiColor 850C - Jeżeli posiadasz aplikacje na smartfon również trzeba pobrać aktualną wersję. Przejdź do osobnego artykułu:
– Aplikacja MPeBT na smartfon - Dla wyświetlacza MiniOled nie ma potrzeby niczego aktualizować.
Obejrzyj odcinek ze szczegółami technicznymi
Obejrzyj odcinek
jak podłączyć czujnik do płyty głównej MPeV6
W tym odcinku omawiam, w jaki sposób podłączyć się do płyty głównej MPeV6 dla tych dwóch wersji:
- w wersji od V6.5 (dostępne w sprzedaży od grudnia 2020 r.)
- do wersji V6.4 włącznie (dostępne w sprzedaży do grudnia 2020 r.)
FAQ - najczęstsze pytania /
Suport tensometryczny w instrukcji obsługi komputera MPe
FAQ: polecamy zajrzeć również do artykułu z najczęściej zadawanymi pytaniami:
Rozdziały w instrukcji obsługi o czujniku nacisku na pedały:
1.1.2. Funkcje komputera MPe
2.2.3. Uwagi dotyczące korzystania z funkcji PAS
2.4.6. Czujnik nacisku na pedały / suport tensometryczny do systemu PAS
3.5. Podłączanie suportu tensometrycznego / czujnika nacisku na pedały
8.22. Czujnik nacisku – ADC
8.23. Masa na pedale
9.5. Wspomaganie pedałowania PAS oparte na suporcie tensometrycznym i czujniku kadencji
13.3. FAQ działanie wspomagania PAS
Źródła zakupu komponentów
Czujnik nacisku na pedały eRider T9 (czujnik momentu obrotowego korby).
Zakup korb, gdzie prawa nie ma blatów, np. od TSDZ2.
Oferta pochodzi z Aliexpress, z której my również kupowaliśmy suport i obecnie je testujemy. Chcieliśmy tutaj również zaznaczyć, że wybierając zakup z powyższego źródła, macie możliwość wsparcia nas finansowo (tzw. link afiliacyjny). Wy nie tracicie na tym ani jednej złotówki, my natomiast dostajemy skromny grosz, choćby na prowadzenie tego bloga 😊👍.
Bądźcie na bieżąco 😊:
Witam,
Nie interesuje mnie rower z napędem elektrycznym, ale zastosowanie przedstawionego urządzenia do pomiaru siły nacisku na pedały i prędkość obrotowa korby w zwykłym rowerze.
Czy i jakie wartości wyświetlane są na monitorze?
Czy wartości są zapisywane w pamięci?
Czy wartości mogę być zgrywane (przenoszone) w jakikolwiek sposób do komputera PC czy innego urządzenia np. zegarka typu smartwatch?
Witam
Mam pytanie – czy czujnik PAS zawarty w Suporcie eRider T9 daje sygnały do płyty MPE przy kręceniu korbami do tyłu (ćzy rower może ruszyć kiedy kręcę korbami do tyłu).
pozdrawiam Jaromir
Jeżeli zastosujesz filtr zasilania, który mamy w ofercie w sklepie, to nie będzie dawał sygnału przy kręcenia do tułu. Tutaj link do sklepu: https://shop.bikel.pl/pl/p/Filtr-do-suportu-tensometrycznego/117
Bardzo fajna możliwość zabudowania czójnika nacisku. Będę na bieżąco obserwac dalsze informacje, albo najlepiej krótki filmik żeby zobaczyć jak to wygląda wizualnie przy tylym motorze.
Po tym chciałbym to zaraz kupić
Wasz ulubinic z Ravensburga DE.
Pozdrawiam
No pięknie 🙂 – jesteśmy w kontakcie. Film już w ten weekend pojawi się na naszym kanale. Pozdrawiamy