Na tym blogu poruszam kwestię rowerów elektrycznych, dlatego będę się do nich odnosił. Baterię możemy przetestować bezpośrednio w rowerze z zachowaniem odpowiednich środków ostrożności i częstej kontroli napięcia miernikiem. Podczas ładowania kontrolujemy napięcia każdej z sekcji na wtyczce przy BMSie i pilnujemy czy żadna nie przeładuje się powyżej 4.25V. Finalnie BMS musi odłączyć ładowarkę, gdy któraś z sekcji osiągnie niebezpiecznie wysoki poziom naładowania
Dalej podczas jazdy co kilka kilometrów zatrzymujemy się i sprawdzamy napięcia na każdej z sekcji i gdy osiągniemy poziom ok. 3.3V / sekcję zagęszczamy częstotliwość pomiarów, aby sprawdzić, czy BMS nam odetnie zasilanie w okolicy 3V/sekcję.
Można też spróbować wyjąć jeden z przewodów z wtyczki BMSa. To zasymuluje nagły spadek napięcia na sekcji baterii i w tym momencie nie powinno trafiać napięcie do sterownika silnika.
Większość BMSów posiada zabezpieczenie termiczne, które przymocować należy bezpośrednio do ogniwa baterii. Jeżeli tego nie ma to możemy dołożyć własny termostatyczny bezpiecznik i wpiąć go na przykład w obwód stacyjki sterownika. Po przekroczeniu maksymalnej temperatury bezpiecznik odetnie nam zasilanie sterownika, a tym samym pobór prądu z ogniw i tym samym zapobiegnie dalszemu nagrzewaniu poprzez rozładowanie.
Witam, jestem zielony w temacie więc może głupie ale zadam pytanie o ten włącznik na mofscie, co to jest, po co i jak to zrobić?
Witam,
Bardzo ciekawy wpis i film, dobrze się go ogląda, widać ilość włożonej pracy w realizacje oraz sprzęty które konstruujesz.
Do czego służy trzeci przewód (szary kilku żyłowy)? Czy BMS komunikuje się z „komputerem pokładowym” roweru?
Dziękuję! Trzeci przewód jest podłączony do czujnika prądu ACS712, który umieściłem obok BMS’a . Używam go do monitorowania pobieranego prądu i do zliczania pozostałej pojemności baterii. Używam do tego watomierza własnej konstrukcji, który niebawem też postaram się opisać/pokazać. (Podłączenie czujnika pokazuję i omawiam na filmie w odcinku o podłączaniu BMSa)
To czekamy na ten watomierz.
Mam kilka pytań odnośnie testowania twojej baterii również innych . Rozumiem że bateria ma swoje maxymalne napiecie..Posłuże się przykładem baterii 24V li-ion 10Ah maxymalne napięcie takiej baterii to 29,4 v a BMS przy rozładowaniu odcina baterię 21v . Jak to ma się do twojego testu wyniku jeżeli baterię poddamy obciążeniu 8 Amper 200W czy wynik wyjdzie np 9-10 Ah ? pod koniec baterioa dostaje temperatury która dużo wpływa ba baterie ciepło bateria szybciej traci moc . Czy taki pomiar np twojej baterii jest realny ., Jeżeli obciążę baterie 12Amper 400W test wyjdzie że bateria ma zdecydowanie mniej Amper
Nie skupiajmy sie na całym pakiecie tylko na jednym ogniwie.
Każde ogniwo ma swoją wydajność prądową – czyli maksymalny prąd rozładowania ciągłego.
Nie mozemy przekraczać tego prądu podczas eksploatacji w pojezdzie elektrycznym.
Dodatkowo fakt ze duzo ogniw znajduje sie obok siebie powoduje problemy z oddawaniem ciepła, a ciepło szkodzi ogniwom najbardziej.
Dlatego przyjmujemy, ze w pakiecie ciągły prąd rozładowania musi miec ok 60% wartosci katalogowego prądu rozładowania.
Pojemnosc ogniwa producent przyjmuje dla podanego prądu rozładowania, oraz pomiędzy podanymi napięciami (powiedzmy od 4,2V do 2,5V).
Jeżeli będziemy rozładowywać ogniwo większym prądem to pojemność będzie mniejsza.
Tak samo jeżęli odłączymy rozładowanie wcześniej czyli powiedzmy przy 3V to pojemność zmierzona również będzie mniejsza.
Z doświadczenia zauważyłem, że w rowerze pojemność ogniwa to ok 90% katalogowej pojemności.
Czy mógłbyś udostępnić kod do arduino bo interesuje mnie jak jest napisany. I co sądzisz o takim mierniku prądu do 100A ? https://www.ebay.com/itm/50A-100A-150A-200A-Bi-Uni-AC-DC-Current-Sensor-Module-arduino-compatible/111689533182?hash=item1a013706fe:m:msZpOTmntlaR-hYEFieqFgw Czy lepiej na rezystorze zrobić dzielnik napięcia ?
Ten czujnik jest jak najbardziej godny polecenia!
Sam takiego używam tylko w wersji 50A.
Cena, którą podałeś jest zbyt wysoka.
Ja kupiłem na allegro za 13zł wersję 50A (bez płytki i płytkę sam zrobiłem)